Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
180 Resultaten
-
Observatie en reflectie in tijden van corona
5 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn de coronacrisis zet iedereen zijn beste beentje voor. Het is belangrijk om juist nu teamleden te vragen goed te observeren en die observaties ook vast te leggen. Niet om dat direct in het team aan de orde te ...
-
Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie
10 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingKwaliteitskader voor de Vereniging Hogescholen en NVAO t.b.v. van het beoordelen en (peer) reviewen van partnerschappen rond samen Opleiden en Inductie, geschreven door een ontwikkelteam in opdracht van het Platform ...
-
Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit onderzoek, dat gefinancierd is door NRO, heeft tot doel om meer inzicht te verkrijgen in de vraag hoe lerarenopleidingen de intake van nieuwe studenten voor de lerarenopleidingen vormgeven en hoe die intake ...
-
Van startbekwaam naar bekwaam leraar
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeraren maken in de eerste jaren van hun loopbaan een ontwikkeling door van leraar-in-opleiding via startende leraar naar ervaren leraar. Velen vinden de start zwaar. Dat heeft alles te maken met de complexiteit van ...
-
De teacher leader
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet begrip ‘teacher leader’ duikt steeds vaker op, in publicaties, masteropleidingen en (boven)bestuurlijke professionaliseringstrajecten. Het verwijst naar leraren die rollen op zich nemen die de eigen ...
-
Performance assessment as a diagnostic tool for science teachers
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingInformation on students’ development of science skills is essential for teachers to evaluate and improve their own education, as well as to provide adequate support and feedback to the learning process of ...
-
Leraren en schoolleiders: leiders en volgers
1 december 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding'Gedeeld leiderschap' en 'leiderschap van leraren' zijn twee begrippen die steeds vaker terugkomen in discussies over schoolorganisaties. In dit artikel voor de Nieuwe Meso licht Marco Snoek de beide begrippen toe en ...
-
Curriculum.nu als leertraject en loopbaanpad
3 oktober 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAfgelopen jaar zijn 150 leraren betrokken geweest bij de ontwikkeling van een nieuw curriculum voor het basis- en voorgezet onderwijs. Deze leraren hebben niet alleen een nieuw curriculum ontwikkeld, maar hebben ook ...
-
De visie van de Werkplaats op praktijkonderzoek
1 oktober 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet onderzoek binnen de Werkplaats Onderwijsonderzoek PO Amsterdam (WOA) is geen doel op zich. Het heeft tot doel om bij te dragen aan ‘het best mogelijke onderwijs’ voor leerlingen. Deze focus op de ...
-
Zicht op verschillende rollen in kindcentra
1 augustus 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMarco Snoek is sinds 2003 als lector Leren & Innoveren verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen dat lectoraat houdt hij zich bezig met professionaliteit en leiderschap van leraren en lerarenopleiders. ...
-
Evaluatie doorstroomprogramma’s mbo-pabo Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
1 juli 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingSinds de invoering van toelatingstoetsen voor de pabo (2015-2016) is de doorstroom van mbo-4<br/>studenten (met een niet-verwante opleiding) naar de pabo gestagneerd (Bussemaker, 2017). Om deze<br/>reden ...
-
Op zoek naar nieuwe helden in de school
1 juni 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingSchoolleiders spelen een sleutelrol als het gaat om het borgen en ontwikkelen van de kwaliteit van onderwijs in de school. Die sleutelrol legt ook een grote verantwoordelijkheid bij hen. Een verantwoordelijkheid die ...
-
Versterk de leidende leraar
1 mei 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWat is teacher leadership precies? En hoe kun je dit stimuleren in je school?nformeel, collectief leiderschap lijkt de beste kansen op succes te geven, volgens Marco Snoek in dit artikel in Didactief.
-
Docent in het mbo
1 maart 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het mbo zijn tal van rollen en taken die leiden tot een variëteit aan ontwikkelmogelijkheden voor docenten in het mbo. Een dergelijke variëteit is een belangrijke voorwaarde om met energie en passie ...
-
Den onderwijzer
1 maart 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPhilip Kohnstamm wijst in zijn werk op het belang van het leren van leraren en van de dialoog binnen de school over nieuwe inzichten ten aanzien van leren en lesgeven. Die twee thema’s zijn nog steeds uitermate ...
-
Beroepsbeeld mbo docent
1 maart 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEind maart 2019 lanceerden de beroepsvereniging van mbo-docenten BVMBO en het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren van de MBO-Raad gezamenlijk een beroepsbeeld voor de mbo-docent. Het beroepsbeeld laat de ...
-
Verwondering over onderwijs
18 februari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn aanvulling op twee eerdere blogs van Dick van Wateren en George Lengkeek over de vraag hoe je leerlingen aan het verwonderen krijgt en wat dat zowel leerlingen als leraren oplevert, ga ik in dit stuk in op de ...
-
Teacher leadership
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze publicatie gaat over het leiderschap van leraren, internationaal aangeduid als ‘teacher leadership’. Leraren kunnen veel verschillende vormen van leiderschap uitoefenen.
-
Ruim baan voor de loopbaan van leraren
26 november 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet advies Ruim baan voor leraren van de Onderwijsraad heeft afgelopen weken veel aandacht gekregen. De reacties op dit advies ten aanzien van een verruiming van het loopbaan- en ontwikkelperspectief van leraren ...
-
Mag je experimenteren met kinderen?
1 november 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe kunnen kwaliteitsborging en onderwijsinnovatie hand in hand gaan? Die vraag stelden we in het februarinummer naar aanleiding van de nieuwe werkwijze van de inspectie, bestaande uit een combinatie van het ...
-
Leiderschap van leraren
1 november 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn toenemende mate wordt verwacht dat leraren de verantwoordelijkheid en leiding krijgen en nemen ten aanzien van cruciale aspecten van het onderwijs binnen scholen. Zij moeten dan wel de mogelijkheden hebben om deze ...
-
Impact of in-service Master of Education programmes on teachers and their working environment
10 oktober 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn these uncertain times, politicians and society have been voicing high expectations from teacher education asking for evidence of added value and impact on the student. In this study a longitudinal mixed-methods ...
-
Een wake-up call van de Inspectie
1 oktober 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingVier studenten van de Hogeschool van Amsterdam maken onder leiding van Marco Snoek portretten van een aantal scholen die meedoen aan de pilot Scholen Zelfevaluatie. In mei en juni schreven ze over het Vathorstcollege ...
-
Startende leraren en het belang van de leerling
28 september 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet lerarentekort geeft alle aanleiding om aandacht te besteden aan de begeleiding van startende leraren. We kunnen het ons immers niet veroorloven om jonge starters te verliezen doordat ze in de eerste fase van hun ...
-
'Startende leraren op Curacao moet je koesteren'
1 september 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingZon, zee en strand. Na je lessen afkoelen onder de palmbomen en snorkelen tussen de zeeschildpadden. Met alle discussies over werkdruk zal menig Nederlandse leraar er van dromen. Lesgeven op Curaçao mag dan ...
-
Een zelfbewuste school heeft weinig cijfers nodig om te weten of het goed gaat
1 september 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding'De ontwikkeling van het onderwijs is als een trektocht, een reis die je met zijn allen maakt, zonder geplande activiteiten. Je kunt ook een georganiseerde reis maken, maar dat willen wij niet. Wij ontwikkelen het ...
-
Het Hyperion College
1 juni 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het februarinummer beschreven lector Marco Snoek en onderwijsinspecteur Daniëlla Nicolaes hoe scholen zorg dragen voor kwaliteit en daarin samenwerken met de Inspectie. Vier studenten van de Hogeschool van ...
-
Een beroepsbeeld voor de leraar
30 mei 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze bijdrage schetsen we een beroepsbeeld voor de leraar als handvat voor loopbaan- en ontwikkelpaden. Dit beroepsbeeld is afgelopen maanden ontwikkeld door een groep experts en besproken met leraren, ...
-
Samen leven, samen leren
1 mei 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het februarinummer beschreven lector Marco Snoek en onderwijsinspecteur Danielle Nicolaes hoe scholen zorg dragen voor kwaliteit en daarin samenwerken met de Inspectie. Vier studenten van de Hogeschool van ...
-
Klaar met de opleiding betekent nog niet klaar als leraar!
7 april 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingStartende leraren hebben het vaak zwaar. De overgang van pas afgestudeerd zijn naar de volledige verantwoordelijkheid hebben voor een klas is groot. En er is vervolgens weinig aandacht voor de ontwikkeling van ...