Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
23 Resultaten
-
Gefocuste Revisie: checklist voor samenhang
1 december 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet schrijven van een samenhangende tekst is lastig, niet alleen voor beginnende schrijvers, maar ook voor meer ervaren schrijvers. Ook onze studenten aan de HvA blijken bij het schrijven de meeste moeite te hebben ...
-
Teacher leadership
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze publicatie gaat over het leiderschap van leraren, internationaal aangeduid als ‘teacher leadership’. Leraren kunnen veel verschillende vormen van leiderschap uitoefenen.
-
Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen gezonde onderwijsarbeidsmarkt vraagt om een aantrekkelijk(er) carrièreperspectief voor leraren, en dus om een visie én om concrete ideeën die bruikbaar zijn in de context van het Nederlandse ...
-
De bijlesgeneratie
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe uitgaven aan bijlessen groeiden de afgelopen jaren explosief. Waarom zijn ouders tegenwoordig zo gespitst op goede schoolprestaties? En waarom geven ze steeds meer geld uit aan extra onderwijs buiten school?
-
Startende leraren in het po en vo
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnder meer vanwege het nijpende lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin ervaren zij werken in het onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms ...
-
Goede condities voor startende leraren
1 november 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ beschrijft Marco Snoek, lector Leren en Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam, de drie bronnen die het ...
-
Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingVeel landen kennen al een pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang, als onderdeel van een professioneel kwaliteitskader voor kinderopvangvoorzieningen (‘early childhood education and ...
-
Lessen voor lerarenopleiding en onderwijspraktijk
9 december 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe krijg je studenten en docenten zo ver dat ze blijven leren van hun praktijkervaring
-
Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
De diversiteitswijzer
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe Vragenlijst Diversiteitscompetenties heeft als doel om de attitudes, ervaren vaardigheden en kennis van leerkrachten te meten omtrent het omgaan met diversiteit in het basisonderwijs. Op deze manier krijgen ...
-
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren ...
-
Showdefysica
1 juni 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingShowdefysica bevat naast een uitgebreide selectie van experimenten een belangrijke toevoeging: een handleiding met didactische tips voor een optimale toepassing in de klas. Want een ‘kale’ demonstratie is ...
-
Historisch denken
1 januari 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die niet meer bestaat. Wie beelden van die werkelijkheid ontwerpt, houdt rekening met de verschillen tussen heden en verleden en doet recht aan hetgeen mensen vroeger ...
-
Joined-up history
1 januari 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDebates about the identity of school history and about the nature and purpose of the learning that does, can and should take place in history classrooms continue in many countries around the world. At issue, in many ...
-
Samen werken aan leren en opvoeden
18 december 2014Scholen krijgen steeds meer aandacht voor de samenwerking met ouders. Ook de overheid en lerarenopleidingen laten sterk toenemende belangstelling hiervoor zien. Onderzoek toont immers aan dat een goede pedagogische ...
-
Hoe moeilijk is goed lezen en schrijven voor vmbo´ers? Inzichten uit onderzoek.
26 mei 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet vmbo bestaat nu ruim 13 jaar. Tijd voor de beantwoording van de vraag hoe het ervoor staat in de nieuwste onderwijssector. Wat is er in het vmbo op pedagogisch-didactisch gebied allemaal gebeurd? Er wordt in het ...
-
Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14 jarigen
1 januari 2013 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet boek bevat activiteiten en lesbeschrijvingen voor lessen natuurwetenschap en techniek met nadruk op onderzoeken en ontwerpen. De praktijkvoorbeelden hebben hun waarde bewezen in de klas en zijn niet alleen ...
-
Handreiking schoolexamen geschiedenis havo/vwo
1 januari 2013 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn 2015 komt er een einde aan de tijdelijke afwijking in het examenprogramma geschiedenis voor de tweede fase, waarbij het centraal examen betrekking had op de domeinen A en C. Vanaf 2015 heeft het centraal examen ...
-
Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: A policy handbook
5 oktober 2010 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn 2010 voerde Marco Snoek de eindredactie over een beleidshandboek van de Europese Commissie rond inductieprogramma's voor beginnende leraren. Dit inductie handboek is het resultaat van een peer learning proces ...
-
Samenwerken rondom kinderen in pedagogische netwerken
1 april 2010 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding‘Om zich te kunnen ontwikkelen, is het voor kinderen van belang dat zij worden gezien en uitgedaagd en dat hun wordt gevraagd hoe zij zich voelen en wat zij zouden willen, dat zij worden gecorrigeerd, verzorgd ...