Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Vraagstukken en kernopgaven bij het opleiden van leraren

Artikel

Wat is nu eigenlijk een goede leraar? Hoe overbruggen we de kloof tussen theorie en praktijk? Moet een startende leraar meteen volledig inzetbaar zijn? In het eerste deel van dit hoofdstuk gaan lerarenopleiders Marco Snoek, Quinta Kools en Amber Walraven in op deze en andere vraagstukken die in de discussie over het opleiden van leraren steevast terugkeren.

Een groep lectoren heeft zich vorig jaar gebogen over de vraag hoe je aandacht voor het drievoudig perspectief van kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming in de lerarenopleiding kunt vormgeven (Geerdink et al, 2015). Onder hen waren Gerda Geerdink en Jeroen Onstenk. Zij pleiten in het tweede deel van dit hoofdstuk voor evenredige aandacht voor dit drievoudig perspectief in de opleiding van leraren

Referentie Snoek, M., Kools, Q., Walraven, A., Geerdink, G., & Onstenk, J. (2016). Vraagstukken en kernopgaven bij het opleiden van leraren. De Nieuwe Meso, 3(2), 66-79.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2016