Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Formatieve toetsing met onmiddellijke feedback

Hoofdstuk

In een typisch leerproces zijn docenten en leerlingen een paar weken met de stof bezig, waarna er wordt getoetst.

Tijdens het lesgeven en leren is er interactie tussen docent en leerlingen. De docent ontdekt foute antwoorden van zijn leerlingen en reageert daarop.Ontdekking van misvattingen en vaardigheidsproblemen én een adequate reactie van de docent om deze te herstellen vinden echter slechts incidenteel plaats. Veel van zulke problemen blijven verborgen tot de eindtoets, en dat is jammer. Er zijn namelijk vele mogelijkheden om gedurende de les in enkele minuten begrips- en andere leerproblemen op te sporen én er onmiddellijk op te reageren.

Referentie Van den Berg, E. (2016). Formatieve toetsing met onmiddellijke feedback. In D. Sluijsmans, & R. Kneyber (Eds.), Toetsrevolutie: naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs (pp. 17-34). Uitgeverij Phronese.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2016

Publicatiedatum

jan 2016

Auteur(s)

Ed Van den Berg

Research database