Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Effecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen

een overzicht van Nederlands onderzoek

Verslag

De vraag of kinderopvang goed of slecht is voor de ontwikkeling van kinderen is een klassieke vraag, zowel in het wetenschappelijke als maatschappelijke debat. Deze vraag werd voor het eerst gesteld door wetenschappers, beleidsmakers en ouders in de jaren ’70 toen een groeiend aantal gezinnen in de westerse wereld werk en zorg voor de kinderen combineerde door gebruik te maken van kinderopvang. Hoewel kinderopvang in informele en formele vorm van alle tijden is, ging niet eerder zo’n grote groep kinderen structureel naar de kinderopvang. Dit sociale ‘experiment’ in verschillende landen riep vragen op over de mogelijke risico’s en kansen voor jonge kinderen: wat betekent het bezoeken van de kinderopvang voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen?

Referentie Jilink, L., & Fukkink, R. (2016). Effecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen: een overzicht van Nederlands onderzoek. Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2016

Publicatiedatum