Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

De pedagogische kwaliteit van de ouderparticipatiecrèche in 2016

draaiers en hun relaties met kinderen in beeld - tussenrapport

Verslag

Nederland kent inmiddels zo’n veertig jaar ouderparticipatiecrèches (opc’s). Dit is een vorm van kinderopvang waarbij de ouders (die ‘draaiers’ worden genoemd als zij op de groep staan) gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de kinderopvang van elkaars kinderen en voor het gevoerde pedagogische beleid. De pedagogische kwaliteit van de ouderparticipatiecrèches, is niet eerder wetenschappelijk onderzocht. Een eerste kwaliteitspeiling is uitgevoerd met een evaluatie van de interactievaardigheden (op groepsniveau) en de pedagogische relatie tussen draaiers en hun eigen kinderen enerzijds en andere kinderen anderzijds (dyadisch niveau).

Referentie Fukkink, R. G., Sluiter, R., Gevers Deynoot-Schaub, M., & Helmerhorst, K. (2016). De pedagogische kwaliteit van de ouderparticipatiecrèche in 2016: draaiers en hun relaties met kinderen in beeld - tussenrapport. Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2016

Publicatiedatum

jan 2016

Auteur(s)

Rosanne Sluiter
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Katrien Helmerhorst

Publicaties:

Research database