Samen werken aan leren lezen
Project
In het onderzoek Samen werken aan leren lezen houden we ons bezig met het ontwikkelen van het zogenoemde didactische partnerschap tussen ouders en school. Didactisch partnerschap wil zeggen dat ouders en school doelbewust samenwerken aan een verbetering van de leervorderingen van kinderen. Met didactisch partnerschap is nog niet veel ervaring opgedaan. Er leven daarom veel vragen. Een belangrijke kwestie is bijvoorbeeld welke ouders bij de samenwerking worden betrokken: alleen ouders van kinderen die op school achterop raken of alle ouders die hiervoor belangstelling hebben? Een ander vraagstuk is of ouders over bijzondere competenties moeten beschikken en zo ja, hoe de school hierop kan inspelen.
In het onderzoek richten we ons op het ontwikkelen en uitproberen van één specifiek voorbeeld: een protocol voor de samenwerking tussen ouders en school bij het leren lezen in de leerjaren 4 tot en met 6. Leren lezen is voor alle leerlingen een cruciale fase in hun ontwikkeling. Achterstanden die er in deze fase ontstaan, kunnen jarenlang een negatieve invloed hebben. Dat maakt leren lezen tot een relevant domein. Zou het hier lukken om een succesvol didactisch partnerschap te ontwikkelen, dan is de winst potentieel groot. Het onderzoek heeft de volgende doeleinden:
- het ontwikkelen van een protocol om ouders en leraren samen te laten werken aan het leren lezen van kinderen in de leerjaren 4 tot en met 6
- het proefdraaien van het protocol op diverse basisscholen.