Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
50 Resultaten
-
Hoe ziet het burgerschapsonderwijs in Amsterdam eruit?
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit onderzoek staan twee onderzoeksvragen centraal: - Wat zijn de opvattingen van leraren over burgerschapsonderwijs in Amsterdam? - Welke samenhang bestaat er bij de opvattingen van leraren over ...
-
Is een verplicht bezoek aan Tweede Kamer nuttig?
30 september 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Historische oorzaak-gevolgrelaties in vier taalvormen
1 september 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingCausale relaties in het geschiedenisonderwijs kunnen met verschillende taalmiddelen tot uitdrukking worden gebracht. In het artikel van Terence Honing en Arie Wilschut wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de ...
-
De noodzaak van burgerschapsonderwijs
1 mei 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Jong geleerd, is oud gedaan!
1 maart 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingFinanciële ongeletterdheid wordt wereldwijd als een probleem gezien. Dit heeft in een groot aantal landen geleid tot de onderkenning van de noodzaak van financiële educatie. Dit betreft ook jongeren, die ...
-
Veroorzaken, beinvloeden en resulteren
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Van filosofisch naar ironisch denken
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Democratie op de tocht
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Voorbij medelijden en veroordelen
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Definitie van burgerschap
1 november 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingBurgerschap heeft betrekking op het lidmaatschap van een samenleving of gemeenschap die gebaseerd is op het uitgangspunt van gelijkwaardigheid van de leden onderling ten opzichte van elkaar en gedeelde ...
-
Turkse onrust raakt kernopdracht onderwijs
14 september 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe gaan onderwijsinstellingen om met de onrust in Turkije die ook Nederland raakt? Voor de HvA-faculteit Onderwijs en Opvoeding is die vraag aanleiding de kernopdracht van het onderwijs kritisch te bezien. ...
-
Taalsteun verbetert causaal redeneren
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Causaliteit in de taal van schoolboeken
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de taal die gehanteerd wordt om causaliteit uit te drukken in Nederlandse geschiedenisschoolboeken voor onder- en bovenbouw.
-
Heeft geschiedenisonderwijs toekomst?
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingSinds de publicatie van het advies Ons Onderwijs 2032 is onzekerheid ontstaan over de toekomst van geschiedenis als schoolvak. Gaat het straks op in een kennisdomein Mens & Maatschappij? Die dreiging leidt er om ...
-
Didactiek van de maatschappijvakken in een grootstedelijke context
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Onbenutte mogelijkheden ten tijde van maatschappelijke tegenstellingen
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Genredidactiek bij de tweedegraads lerarenopleiding Geschiedenis
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Oriëntatie op geschiedenis
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Dutch students’ perspectives on national history
5 december 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLezing gegeven door dr. Arie Wilschut op de UCL in London, 01-12-2015.