Het doel van dit project is het ontwikkelen van evidence-based didactisch materiaal voor het voortgezet en hoger onderwijs en het uitwisselen van best practices.
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft subsidie toegekend aan het case report "Integratie van burgerschap in het curriculum"
Doel van dit project is een analyse te maken van de specifieke taal die leerlingen nodig hebben om zich in het vakgebied geschiedenis uit te drukken. Daartoe wordt de volledige tekst van twee veelgebruikte ...
Tot de economische vaardigheden die iedere burger van onze samenleving zou moeten beheersen behoort ‘financiële geletterdheid’ (financial literacy), d.w.z. kennis over dagelijkse geldzaken die samenhangen met het ...
Dit project is een literatuurstudie naar de stand van kennis omtrent (effecten van) het gebruik van films in lessen aardrijkskunde en andere sociale vakken. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een ...
Doel van dit onderzoek is vast te stellen of en in hoeverre kennis en vaardigheden over burgerschap, zoals die in lessen maatschappijleer voorkomen, verband houden met de mate waarin leerlingen een binding met ...
In het onderwijs van aardrijkskunde en geschiedenis in de onderbouw van het VO, vooral op het vmbo, is een 'leergebied mens en maatschappij' veelal een realiteit. Docenten die daarin opereren zijn echter opgeleid als ...
Een probleem van geschiedenisonderwijs (maar ook van andere maatschappijvakken) is dat het steeds over andere inhouden gaat die weinig met elkaar te maken hebben. Het gevaar bestaat dan dat veel kennis eenmalig ...
Perspectiviteit en waarden
In het maatschappijleeronderwijs is het voorleggen van dilemma's aan leerlingen een belangrijk didactisch middel. Er bestaat echter weinig zicht op de redenen waarom docenten dit doen en de vraag of wat zij ermee ...
De tweedegraads opleidingen geschiedenis hebben te maken met een relatief grote toevloed aan eerstejaars studenten, van wie meer dan de helft de eindstreep van de opleiding nooit halen. Er is behoefte aan ...
Geschiedenisonderwijs heeft betrekking op ‘andere tijden en andere mensen’, waarbij een didactisch probleem is het vermogen te ontwikkelen tot werkelijk begrip voor in essentie vreemde medemensen. Een factor die ...