Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Projecten
12 Resultaten
-
EUFin
1 sep 2018 - 1 sep 2021Het doel van dit project is het ontwikkelen van evidence-based didactisch materiaal voor het voortgezet en hoger onderwijs en het uitwisselen van best practices.
-
Integratie van burgerschap in het curriculum
9 okt 2015 - 1 aug 2016Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft subsidie toegekend aan het case report "Integratie van burgerschap in het curriculum"
-
Taal in het geschiedenisonderwijs
1 sep 2014 - 1 aug 2015Doel van dit project is een analyse te maken van de specifieke taal die leerlingen nodig hebben om zich in het vakgebied geschiedenis uit te drukken. Daartoe wordt de volledige tekst van twee veelgebruikte ...
-
Financiële geletterdheid
1 sep 2014 - 1 aug 2015Tot de economische vaardigheden die iedere burger van onze samenleving zou moeten beheersen behoort ‘financiële geletterdheid’ (financial literacy), d.w.z. kennis over dagelijkse geldzaken die ...
-
Burgerschapskennis en -vaardigheden en identiteit
1 sep 2013 - 1 sep 2015Doel van dit onderzoek is vast te stellen of en in hoeverre kennis en vaardigheden over burgerschap, zoals die in lessen maatschappijleer voorkomen, verband houden met de mate waarin leerlingen een binding met ...
-
Lesgeven met film
1 sep 2013 - 1 aug 2015Dit project is een literatuurstudie naar de stand van kennis omtrent (effecten van) het gebruik van films in lessen aardrijkskunde en andere sociale vakken. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een ...
-
De didactiek van het leergebied mens en maatschappij
13 nov 2012 - 31 dec 2015In het onderwijs van aardrijkskunde en geschiedenis in de onderbouw van het VO, vooral op het vmbo, is een 'leergebied mens en maatschappij' veelal een realiteit. Docenten die daarin opereren zijn echter opgeleid als ...
-
Duurzaam geschiedenisonderwijs
13 nov 2012 - 31 dec 2015Een probleem van geschiedenisonderwijs (maar ook van andere maatschappijvakken) is dat het steeds over andere inhouden gaat die weinig met elkaar te maken hebben. Het gevaar bestaat dan dat veel kennis eenmalig ...
-
Inleven als historische vaardigheid
13 nov 2012Perspectiviteit en waarden
-
Werken met dilemma’s bij maatschappijleer
1 sep 2012 - 1 aug 2015In het maatschappijleeronderwijs is het voorleggen van dilemma's aan leerlingen een belangrijk didactisch middel. Er bestaat echter weinig zicht op de redenen waarom docenten dit doen en de vraag of wat zij ermee ...
-
Motivatie van beginnende studenten op de lerarenopleiding geschiedenis
1 sep 2012 - 1 sep 2016De tweedegraads opleidingen geschiedenis hebben te maken met een relatief grote toevloed aan eerstejaars studenten, van wie meer dan de helft de eindstreep van de opleiding nooit halen. Er is behoefte aan ...
-
Perspectiefgebruik in de geschiedenisles
1 sep 2012 - 1 aug 2015Geschiedenisonderwijs heeft betrekking op ‘andere tijden en andere mensen’, waarbij een didactisch probleem is het vermogen te ontwikkelen tot werkelijk begrip voor in essentie vreemde medemensen. Een ...