Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Artsciences: kunst, bèta, techniek en design in educatie

Ontwerpsessie multidisciplinaire ontwerpopdrachten voor het vo

Evenement

Kunstenaars en wetenschappers uit verschillende disciplines werken steeds vaker samen aan complexe problemen. Nieuwe technologieën dragen hierin bij aan nieuwe mogelijkheden.

Inleiding

Professionals in verschillende disciplines moeten leren samenwerken met elkaar en met nieuwe technologie. In het onderwijs neemt het onderzoeken en ontwerpen van ‘wicked problems’ op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, gezondheidszorg een steeds prominentere plaats in. Voor veel leraren nog onbekend terrein.

ArtechLAB Amsterdam

Het ArtechLAB Amsterdam http://artechlabamsterdam.nl, opgericht door Michiel Koelink, is een onderzoekslab aan de Breitner Academie, waarin kunsteducatie en kunstenaars zich laten inspireren door wetenschap en technologie. Het lab verzorgt nascholing voor kunst- en bèta-docenten en werkt intensief samen met het Lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ waar Monique Pijls  als hoofddocent ook deel van uitmaakt. In het afgelopen jaar werd o.a. een Designathon georganiseerd voor kunst- en beta- en pabo-studenten. https://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/lectorenplatform-okwt/ Het Artech Lab ontwikkelde een Artsscience Database van kunstwerken met bijbehorende opdrachten. http://artsciencedatabase.com

Inhoud van de workshop

In de bijeenkomst zal Michiel Koelink een presentatie geven over Arts Sciences en ontwerpopdrachten op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie.
Vervolgens gaan deelnemers zelf aan de slag met het ontwerpen van opdrachten. Hierbij ervaar je ook een snelkookpan-ontwerp-methodiek voor onderwijs.
e sluiten af met een discussie over de opbrengsten en de betekenis van Artssciences in het onderwijs en wat het vraagt van scholen en lerarenopleidingen dit te realiseren.

Over Michiel Koelink

Michiel Koelink is senior docent aan de Breitner Academie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Michiel maakt zich al 15 jaar sterk voor het integreren van nieuwe media in het onderwijs, de laatste jaren vooral op het integreren van exacte vakken en techniek en technologie in de kunsteducatie.

Voor wie?

Lerarenopleiders, onderwijsontwerpers, onderzoekers, belangstellenden

Maximum aantal deelnemers

Het maximale aantal deelnemers is 30 personen – aanmelden via onderstaande link.

De locatie van de bijeenkomst is KSH 05A02

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 15 januari 2020