Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Portret Renée

Portretten en voorbeelden van teacher leaders

Renée is leerkracht in groep 6 van een basisschool in Rotterdam. Daarnaast verzorgt ze lezingen, adviseert ze leraren en coacht ze startende leraren.

Renée herkent zich in het begrip teacher leader. Naast het lesgeven aan leerlingen in groep 6, probeert ze collega’s binnen en buiten haar school te inspireren en te ondersteunen. Voor die verschillende activiteiten heeft ze een eigen bedrijf als spreker op onderwijsevenementen, en organiseert ze samen met een styliste modeshows om met leraren stil te staan bij trends in onderwijs en mode en om te laten zien dat hoe je er uit ziet impact heeft op je klas. Het leukste wat ze doet is het coachen van startende leraren. Starters kunnen met een coachvraag komen waar ze samen op in gaan. Renée komt twee keer bij ze kijken en neemt één keer hun klas over om als rolmodel te laten zien hoe zij een les opent, opdrachten geeft, pedagogische gesprekken voert, enz. Dat is ze gestart als zzp-er naar aanleiding van een vraag vanuit een school. Vervolgens werd ze gevraagd om ook binnen haar eigen school starters te coachen. Ze is toen naar het bestuur gestapt en heeft zich aangeboden om bestuursbreed coaching voor starters te verzorgen. Vanaf komend jaar mag ze dat nu voor drie dagen per week doen.

Voor haar heeft het begrip teacher leader vooral te maken met eigenaarschap over haar eigen werk en de invulling van haar professie. Ze heeft daarin liever geen formele positie zoals bouwcoördinator of locatieleider. ‘Dan heb ik te maken met regels, protocollen, dat voelt voor mij anders, zwaarder dan wat ik nu doe. Nu kan ik vrij met mensen meedenken, initiatieven nemen, samen met mensen op zoek gaan naar nieuwe invullingen en naar verandering die direct gekoppeld is aan de dagelijkse praktijk van leraren.” Op deze manier probeert ze mensen mee te krijgen bijvoorbeeld in aanpakken zoals ‘Teach like a champion’.

In datgene wat ze doet herkent ze een aantal kwaliteiten bij zichzelf: analytisch, geïnteresseerd en nieuwsgierig, leergierig, ondernemend, vasthoudend, bevlogen en gepassioneerd, durf om keuze te maken en daarvoor te staan. Het zijn kwaliteiten die ze altijd wel heeft gehad, maar die ook tot bloei zijn gekomen door directeuren die die kwaliteiten in haar zagen en haar op plekken zetten waar ze die kwaliteiten kon inzetten.

Toch kunnen die kwaliteiten haar ook in de weg zitten: “Toen ik 3 jaar geleden op deze school startte had ik me voorgenomen om me in te houden, maar op één of andere manier kwam ik toch niet zo over. Ik hoor nu mensen tegen me zeggen: ‘nu we je wat beter kennen, val je toch wel mee.’ In mijn passie en gedrevenheid kan ik blijkbaar drammerig overkomen. En als ik vertel waar ik mee bezig ben, komt dat bij anderen soms opschepperig over. Dat is wel een ontwikkelpunt voor me: hoe daarmee om te gaan? Ik probeer nu ook steeds bewuster los te komen van mijn ego. Het gaat niet om mij en wat ik wil. Ik probeer steeds meer in te zetten op de kwaliteiten van anderen binnen mijn team en zo anderen rollen te geven. Dat vind ik ook het leuke van coaching. Laatst zei een juf tegen me dat ik haar niet probeerde te veranderen maar juist haar zelf liet zijn. Ik voegde enkel een aantal dingen toe waardoor zij een betere leraar kan worden. Echt een mooi compliment!. Dat ik parttime in mijn eigen school werk helpt ook, ik ben daarmee voor anderen minder bedreigend.”.

Ze heeft een goede lijn met de voorzitter van het College van Bestuur van haar scholengroep. Zo nu en dan zit ze met hem rond de tafel. Hij is voor haar een strategische en coachende gesprekspartner die haar aan het denken zet, bijvoorbeeld hoe ze meer loskomt van haar neiging om zelf het ‘podium’ op te zoeken en op zoek te gaan naar de kracht van anderen.

Haar teacher leadership levert verschillende dingen op. “Allereerst voor mezelf. Ik word er heel gelukkig van, dat ik mijn eigen keuzes kan maken. Ik voel geen werkstress. En als gelukkige juf ben ik ook beter voor mijn leerlingen. Ik ben constant bezig met nieuwe dingen. Ouders zien dat en waarderen dat ook. Ik krijg geen klachten als ik er weer een dag niet ben omdat ik ergens heen moet. Ze zien juist dat ik daardoor weer nieuwe dingen de klas in breng. Bij mijn collega’s zie ik dat het langzamerhand steeds meer energie geeft. Starters laat ik zoveel mogelijk kennismaken met waar ik allemaal mee bezig ben. Ik neem ze mee naar manifestaties en bijeenkomsten. Zo krijgen ze een ander beeld van het beroep en ontstaan er andere leraren.“

Belangrijke voorwaarden voor Renée zijn goede leidinggevenden: “Die moeten me snappen, zien waar mijn energie zit. Anders slurpt dat energie weg. Die me erkennen, maar me ook de juiste kritische vragen stellen”. Maar ook collega’s die ook zo’n drive hebben zijn belangrijk voor haar omdat zij elkaar over en weer inspireren. Tenslotte is toegang tot kennis voor haar belangrijk: “Dat kan betrekking hebben op de mogelijkheid om cursussen te volgen of dat ik bij literatuur kan die me aan het denken zet. Ik merk wel dat ik daarin kritischer word en minder snel tevreden ben met trainingen.”

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding Teacher leadership 13 mei 2019