Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Stagevoorkeuren en beeldvorming van studenten hbo-v over wijkverpleegkunde

Artikel

Door de extramuralisering van de gezondheidszorg wordt steeds meer verpleegkundige zorg verleend buiten de instellingen. Ondanks deze ontwikkeling heeft ongeveer tachtig procent van de studenten hbo-verpleegkunde een voorkeur voor het ziekenhuis, wat bijdraagt aan de tekorten op de arbeidsmarkt in de wijk. Uit een door de auteurs uitgevoerd groot surveyonderzoek naar beelden over wijkverpleegkunde en werkveldvoorkeuren van eerstejaars-hbo-v-studenten, eerder gepubliceerd in OenG 3-2018, bleek dat studenten de uitdagingen die verpleegkunde in de wijk biedt onderschatten. Met deze informatie ontwikkelde de opleiding verpleegkunde van de Hogeschool van Amsterdam een integrale aanpak om misconcepties over wijkverpleegkunde tegen te gaan, in de hoop de beeldvorming positiever te maken. Dit artikel beschrijft de vormgeving van het curriculum-herontwerp en het effect dat dit heeft op de beeldvorming en stagevoorkeuren van de studenten die in 2018 op dit onderwijs afstudeerden.

Referentie van Iersel, M., Latour, C., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. (2020). Stagevoorkeuren en beeldvorming van studenten hbo-v over wijkverpleegkunde. OenG, 44(1), 26-29. https://onderwijsengezondheidszorg.nl/jaargangen/2020/1-jan/stagevoorkeuren-en-beeldvorming-van-studenten-hbo-v-over-wijkverpleegkunde.html?utm_source=Onderwijs+en+Gezondheidszorg+Subscribers&utm_campaign=57a4f8bf23-Attenderingsmail+OenG+2020-01&utm_medium=email&utm_term=0_e31a98acb9-57a4f8bf23-103947685
Gepubliceerd door  Urban Vitality 1 januari 2020

Publicatiedatum