Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Terugblik Food for Thought Inspiratiesessie September 2022

Het lectoraat Civic Interaction Design verzorgde op 22 september twee Food for Thought presentaties: over de Game Design Toolkit én Redesign met Zonne-energie

4 okt 2022 17:00 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Het Kenniscentrum FDMCI en het Centre of Expertise for Creative Innovation (CoECI) slaan de handen ineen bij de organisatie van de maandelijkse Food for Thought Inspiratiesessie. Zij nodigen onderzoekers, docenten, studenten en andere geïnteresseerde HvA collega's één keer per maand van harte uit om een uurtje aan te schuiven. De formule is laagdrempelig en informeel, waarbij je onder het genot van een broodje je lunchpauze nuttig besteedt: twee sprekers beklimmen het podium en praten je -ieder een half uur- bij over bijvoorbeeld actueel onderzoek, nieuwe uitvindingen en hun lessons learned. Ook de eerste editie na de zomerstop was weer zeer inspirerend!

Game Design Toolkit

Game Design Toolkit is een project binnen de Hogeschool van Amsterdam waarin de opleidingen HBO-ICT en CMD plus DSS én de onderzoeksgroep Civic Interaction Design samenwerken aan een nieuwe tool voor het onderwijs.

Karel Millenaar opende de Food for Thought sessie waarbij hij vertelde dat dit project gaat over het creëren van een online opslagplaats van game-ontwerptools die docenten aan hun studenten kunnen aanbieden wanneer ze games maken. Het doel is duidelijke stappen aan te reiken voor meer begrip en inzicht om zo te helpen bij het oplossen van specifieke ontwerpproblemen, die zich voordoen tijdens een project. Daarmee verbetert de kwaliteit van de ontwerpervaring én van het eindproduct.

Karel Millenaar is als game designer én visual designer verbonden aan het lectoraat Civic Interaction Design. Zijn ontwerpervaring varieert van speelse installaties tot bordspellen en videogames en alles daartussenin. Bij het lectoraat past hij zijn ervaring toe om onderzoeksprojecten aan te vullen met ontwerpen en prototypes.

Designing with the Sun

Angella Mackey, onderzoeker bij het lectoraat Civic Interaction Design, inspireerde ons in haar presentatie met de verkenning van het onderzoeksproject 'Designing with the Sun'. Ze gaf uit eigen ervaring aan wat het betekent om een persoonlijke en meer belichaamde relatie met zonlicht te ontwikkelen in de context van zonne-energie, en hoe dit ons een nieuw bewustzijn en ook nieuwe relaties met ons energieverbruik kan opleveren.

Zonne-energie vereist in deze tijd dat we als het ware opnieuw onderhandelen over onze persoonlijke relatie met energie. We zijn al zo lang afgescheiden van de materiële en technologische infrastructuren die ons van elektriciteit voorzien, dat we op een schijnbaar grenzeloze of zelfs 'magische' manier overmatig energie kunnen verbruiken zonder ook maar een tastbaar begrip te hebben van de gevolgen.

Met zonlicht hebben we de mogelijkheid om een nieuw begrip te krijgen van wat het betekent om onze eigen energie te oogsten, om het te zien en te voelen en ons er bewust over te worden. Alle deelnemers zaten op het puntje van hun stoel!

Wordt vervolgd

Wil je ook graag bij de eerstvolgende Food for Thought Inspiratiesessie zijn op dinsdag 15 november, verzorgd door het lectoraat Digital Life? Houd onze agenda van het Kenniscentrum FDMCI dan goed in de gaten voor de beoogde sprekers, meer achtergrondinformatie plus de aanmeldlink!