Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Terugblik Food for Thought Inspiratiesessie Juni 2022

Het lectoraat Creative Media for Social Change verzorgde op 28 juni twee Food for Thought presentaties: over de lucratieve inzet van creatieve methodes bij onderzoek én hoe je deelnemers werft voor co-creatie sessies

5 jul 2022 15:54 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Het Kenniscentrum FDMCI en het Centre of Expertise for Creative Innovation (CoECI) slaan de handen ineen bij de organisatie van de maandelijkse Food for Thought Inspiratiesessie. Zij nodigen onderzoekers, docenten, studenten en andere geïnteresseerde HvA collega's één keer per maand van harte uit om een uurtje aan te schuiven. De formule is laagdrempelig en informeel, waarbij je onder het genot van een broodje je lunchpauze nuttig besteedt: twee sprekers beklimmen het podium en praten je -ieder een half uur- bij over bijvoorbeeld actueel onderzoek, nieuwe uitvindingen en hun lessons learned. Ook eind juni was de sessie weer heel geslaagd!

Hoe kun je met creatieve workshops cultuur en retail verbinden in stedelijke kernen?

Het is belangrijk om te weten waar mensen [bezoekers, klanten, omwonenden en toeristen] behoefte aan hebben tijdens hun bezoek aan bepaalde gebieden. Door latente behoeftes in kaart te brengen, weten we nu beter hoe bedrijven en instanties kunnen bijdragen om dit voor elkaar te krijgen.

Ruben Logjes, onderzoeker bij het lectoraat Creative Media for Social Change, deed uit de doeken hoe het is gelukt om een aantal aannames te bevestigen door inzet van creatieve methoden als Card-sorting en het maken van Toekomstscenario’s. Er zijn daarnaast ook nieuwe inzichten tot stand gekomen, met name welke categorieën van waarden het belangrijkste waren.

Ruben verzorgde zijn presentatie samen met Thijs Uffen, voormalig student CMD (Communicatie en Multimedia Design). Thijs lichtte toe hoe via zijn oplossing 'Onsdorp' buurtparticipatie versterkt kan worden en als creatieve methode is ingezet om dingen te weten te komen die spelen in een bepaald gebied en aantonen hoe gevoelig bepaalde informatie ligt bij omwonenden.

Deze duo-bijdrage was gerelateerd aan het onderzoek 'The place to be together'. Meer achtergrondinformatie is tevens te vinden op de website van Regieorgaan SIA.

Hoe kunnen citizen science en kunst elkaar versterken?

In deze bijdrage gingen Nadja van der Weide en Roos Verleg, beiden verbonden aan het lectoraat Creative Media for Social Change, een brainstormend gesprek aan over eigenaarschap van burgers in citizen science projecten aan de hand van het onderzoek 'De kunst van het wetenschappelijke verhaal’-

Vertrouwen in de wetenschap is significant hoger bij mensen die veel kennis hebben van de wetenschap, bij mensen die vaak in aanraking komen met de wetenschap, of er over lezen of spreken met vrienden en familie (Rathenau Instituut 2021).

De sleutel tot vertrouwen is dus kennis van en contact met de wetenschap - maar hoe faciliteren we vormen van wetenschapscommunicatie die juist mensen bereiken, die normaal gezien niet in contact komen met wetenschap? In dit onderzoek 'De kunst van het wetenschappelijke verhaal' worden nieuwsgierige burgers, die vragen hebben, op laagdrempelige wijze in contact gebracht met wetenschappers die hun inzichten delen.

Maar hoe vind je die nieuwsgierige burgers? En hoe kan een doelgroep zich mede-aandeelhouder van een (onderzoeks)project gaan voelen? Nadja en Roos gingen met alle toehoorders in gesprek over eigenaarschap en co-creatie in onderzoeksprojecten met als doel inspiratie, gedachten en worst- of best-practices te delen met elkaar. Het resultaat was een zeer waardevolle uitwisseling!

Benieuwd naar de inhoud?

De beide Food for Thought presentaties -inclusief de output van de brainstormsessie van Nadja en Roos- zijn terug te vinden in de bijgaande pdf. Laat je alsnog inspireren door deze content en neem contact op met Ruben Logjes (r.p.m.logjes@hva.nl) of Nadja van der Weide (n.van.der.weide@hva.nl) als je nog vragen hebt.

Wordt vervolgd

Wil je ook graag bij de eerstvolgende Food for Thought Inspiratiesessie zijn in september, verzorgd door het lectoraat Civic Interaction Design? Houd onze agenda van het Kenniscentrum FDMCI dan goed in de gaten voor de definitieve datum, meer achtergrondinformatie plus de aanmeldlink!