Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Vrouwen helpen elkaar verder binnen studie HBO-ICT

23 sep 2021 13:18

Studente Liza Darwesh volgde een nieuwe minor applied quantum computing binnen HBO-ICT, een vakgebied dat steeds actueler wordt. Daarnaast zet Liza zich in om meer vrouwen te enthousiasmeren voor deze studie door haar werk voor het netwerk Fem IT. “Ik wil vooroordelen wegnemen.”

Studenten van de opleiding HBO-ICT kunnen sinds februari vorig jaar de minor applied quantum computing volgen, een studierichting die steeds actueler wordt. Als eerste hogeschool in Nederland startte de HvA met deze opleiding.

Quantumcomputers zijn momenteel nog zo beperkt in omvang, dat ze geen voordeel bieden ten opzichte van klassieke computers. Wat er momenteel beschikbaar is qua 'quantum computing', wordt aangeboden als cloud service.

Wel zijn er steeds meer bedrijven die onderzoeken welk voordeel een quantumcomputer in de toekomst kan opleveren. Neem de financiële sector: een bank doet er nu misschien een week over om uit te rekenen wat op dit moment het ideale aandelenpakket is. Een quantumcomputer kan dit veel efficiënter. Met een aandelenmarkt die zich razendsnel ontwikkelt, is het natuurlijk belangrijk dat banken en financiële instellingen hier even snel op inspelen, zodat de resultaten niet achterhaald zijn.

“Het lectoraat Applied Quantum Computing doet onderzoek naar Quantum Software Engineering en Responsible use of Quantum Technology en legt daarnaast een relatie tussen onderzoek en onderwijs”, vertelt lector Marten Teitsma van dit lectoraat, dat onderdeel uitmaakt van het lectoraat Responsible IT en het kenniscentrum FDMCI.

“In dat kader biedt het lectoraat een minor aan waarin bachelorstudenten, met name van HBO-ICT, maar ook studenten van andere studierichtingen. Ze krijgen een inleiding op Quantum Software Engineering werken mee aan projecten aangedragen door bedrijven en organisaties die zich bezig houden met Quantum Computing.”

Voorproefje van de studie
Een van de studenten die afgelopen jaar deze minor volgde is Liza Darwesh. Hoewel het interview online plaatsvindt via Teams, spat haar enthousiasme voor het vak door het scherm heen. Via haar broer kwam ze terecht op de opleiding HBO ICT.

“Ik wilde eigenlijk Lucht en Ruimtevaarttechniek studeren in Delft, maar ik had een havodiploma. Om door te kunnen stromen naar de universiteit, koos ik daarom eerst voor Technische Informatica op de HvA. Dat bevalt mij zo goed, dat ik nu mijn bachelor dit jaar toch afmaak aan de HvA en daarna wil ik elektrotechniek studeren in Delft.”

De keuze voor ICT kwam deels door de enthousiaste verhalen van haar broer, maar ook door een kennismaking met het vak op de middelbare school. “Bij natuurkunde kreeg ik al een klein voorproefje van deze studie. Eerst twijfelde ik zelfs ook over de studie Natuurkunde, maar de mogelijkheden voor een baan leken mij beperkt. Ik wilde bijvoorbeeld geen leraar Natuurkunde worden. Ook zonder ict-voorkennis blijkt de opleiding goed te doen."

Vrouwelijke studenten van de HBO ICT bij een game night van Fem IT.

Slimme algoritmes
De minor quantum computing die ze in augustus afrondde, was leuk, maar pittig. “Niet alleen de lesstof was lastig, maar ook het feit dat de lessen online waren door corona. Normaal kun je makkelijk een vraag stellen aan medestudent naast je, maar online moest ik toch een drempel over om iets te vragen aan iemand die ik niet ken.”

Liza werkte aan een opdracht voor CapGemini, waarbij door middel van quantum computing de beste selectie van portfolio’s werd gemaakt. “Een algoritme bepaalt welke aandelen op dit moment een goede investering zijn. De computer maakt een keuze waarin de consultant investeert: is het nu het beste om te kiezen voor koffie of kleding of een combinatie van beiden? Een quantum computer kan dit heel snel uitrekenen.” Deze techniek zal volgens Liza op veel meer plaatsen opduiken: van de gezondheidszorg tot de financiële sector. “Bedrijven moeten bereid zijn te investeren in mensen die onderzoeken welke voordelen een quantum computer kan hebben."

Game nights voor vrouwen
Liza is een van de vier vrouwen van haar jaar die de studie technische informatica volgen. Volgens haar ligt dat aan de stereotypering die niet klopt. “Vrouwen zijn bang dat de ict-sector alleen iets voor mannen is en dat je alleen met oudere mannen werkt. Ook twijfelen vrouwen of ze genoeg voorkennis hebben om aan de opleiding te beginnen. Dit beeld klopt niet.” Liza zet zich in binnen Fem-IT als Chief Technical Officer (CTO) om meer vrouwen naar de opleiding te krijgen. Deze studentenvereniging voor vrouwen binnen de opleiding HBO-ICT organiseert gezellige activiteiten als game nights, maar ook netwerkevents waarin vrouwelijke sprekers uit de ICT-wereld worden uitgenodigd. Ook is er een appgroep waarin nu een honderdtal vrouwelijke studenten elkaar helpt. “In het eerste jaar waren we met 30, maar nu met ruim 100.”

Liza geeft voorlichting op de open dagen en ondersteunt andere vrouwelijke medestudenten uit de eerste jaren met hun huiswerk. “Op de open dagen richt ik mij tot vrouwen en probeer ik vooroordelen te ontkrachten. Binnen Fem-IT hoorde ik dat sommige vrouwen onzeker zijn om, wanneer ze de enige vrouw in de klas zijn met alleen maar mannen, een vraag te stellen. Ik heb toen aangeboden om te helpen met huiswerk. Vervolgens scoorden zij erg goed op die vakken en vroegen mannelijke medestudenten advies aan hen. Dat was natuurlijk erg leuk om te horen.”