Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Lichtkunstwerk gaat door algoritmes in dialoog over klimaat

28 jun 2021 16:12

Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam heeft op 25 juni het lichtkunstwerk Pillars of Hope onthuld en de AHK Culture Club geopend op het Marineterrein in Amsterdam. Dit kunstwerk is een samenwerking van studenten van de AHK, de Culture Club, het lectoraat Visual Methodology en mede tot stand gekomen door het Centre of Expertise Creative Innovation. Met dit kunstproject onderzoekt het lectoraat Visual Methodologies de rol van verbeelding in het nadenken over klimaatveranderingen door te kijken hoe de toekomst wordt verbeeld in literatuur, de kunsten en de visuele cultuur.

Op social media zijn veel verschillende soorten berichten te zien over klimaatverandering. De manier waarop dit probleem wordt vormgegeven en gepresenteerd verschilt enorm. “Het programma Climate Futures van het Visual Methodologies Collectief heeft als doel om de verbeelding een belangrijke rol te geven in het reflecteren op klimaatverandering”, zegt lector Sabine Niederer. “Als het over het klimaat gaat in het nieuws of in campagnes zien we nog vaak dezelfde beelden: een ijsbeer, een brandende aardbol, of een bekend persoon. Om dat open te breken kijken we allereerst hoe de toekomst van het klimaat wordt verbeeld in de kunsten, muziek, literatuur en films.”

Op het Marineterrein in Amsterdam zijn daarom een aantal lichtzuilen geplaatst die met elkaar in gesprek gaan over klimaatverandering. Dit project, Pillars of Hope, kwam tot stand in samenwerking met het lectoraat Visual Methodologies, de Culture Club en is ontwikkeld door AHK-studenten. Het is onderdeel van het programma Climate Futures: Machine learning from cli-fi.

Opening door burgemeester
Op 25 juni verrichtte burgemeester Femke Halsema de feestelijke opening van het kunstwerk, die tevens onderdeel uitmaakt van Culture Club aan de AHK. De club is een multifunctionele hotspot op het Marineterrein waar studenten, docenten en afgestudeerden samen komen om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen.

Gesprek tussen twee palen
Dit lichtkunstwerk, voorheen getiteld Citizens, was in 2015 te zien op het Amsterdam Light Festival. Nu zijn deze palen herplaatst en gaan door middel van algoritmes over de klimaatverandering met elkaar in gesprek. “We hebben een bestaand algoritme extra kennis gegeven over klimaatverandering. Op basis van een prompt, of aanwijzing, hebben we het algoritme daarna dialogen laten bedenken. Na een check zijn die dialogen aan het kunstwerk toegevoegd”, vertelt onderzoeker Maarten Groen van het lectoraat Visual Methodologies. “De ene paal stelt bijvoorbeeld de vraag: ‘het gaat slecht met het klimaat, hoe lossen we dat op.’ De ander paal kan dan antwoorden dat de CO-2 uitstoot verminderd moet worden.” De gesprekken tussen de palen lijken soms schrikbarend echt, zegt Groen. “ Je kunt een beetje in de war raken van de gesprekken die heel echt lijken.”