Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Tamara Witschge geïnstalleerd als lector aan de HvA

11 mei 2021 16:27

‘Met media het verschil maken’, dat was de titel van de lectorale rede die Tamara Witschge vandaag uitsprak op de Hogeschool van Amsterdam. Witschge werd officieel geïnstalleerd als lector bij het nieuwe lectoraat Creative Media for Social Change, een voortzetting van het lectoraat Crossmedia dat in 2013 werd opgericht.

In de tijden van grote maatschappelijke problemen zijn fakenews en filterbubbels aan de orde van de dag. Media kunnen zorgen voor verwarring, maar ook problemen in de samenleving blootleggen. Witschge werpt de vraag op of we als samenleving een informatieprobleem hebben. “Informatie kan tot nieuwe inzichten leiden, maar moet dan makkelijk toegankelijk zijn en ook herkend worden als relevante informatie”, aldus Witschge tijdens haar rede.

Strip over vaccinatieangst

Het lectoraat Creative Media for Social Change onderzoekt de rol van media in sociale verandering en kijkt ook naar hoe andere instituties, zoals bibliotheken, archieven en musea daar aan kunnen bijdragen. Het lectoraat Creative Media for Social Change ontwikkelt en test zelf nieuwe methoden om de behoefte van burgers te achterhalen, en sociale veranderingen op gang te brengen. Hiervoor zetten zij samen media in, op onconventionele manieren, zoals storytelling of door samenwerking met kunstenaars. Zo creëerden onderzoekers en studenten een strip over vaccinatie-angst, na veel interviews. Deze strip verbeeldt de angst voor het Astra Zeneca-vaccin. Zo kan informatie inzicht geven en gevoelens verbeelden.

Lees meer over het onderzoek van Tamara Witschge over de rol van media in tijden van nepnieuws.

Vanwege de coronamaatregelen vond de lectorale online plaats. De rede van Tamara Witschge is hier onder terug te zien.