Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Masterclasses: de impact van onderzoek

20 apr 2021 15:00

In verschillende masterclasses wordt de doorwerking van onderzoek onderzocht.

Praktijkgericht onderzoek heeft in relatief korte tijd een hoge vlucht genomen. Nu is het moment voor een volgende stap: het aantonen wat de maatschappelijke impact is van praktijkgericht onderzoek. Voor welke concrete veranderingen in de samenleving zorgt hbo-onderzoek? Hoe werken de uitkomsten van praktijkgericht onderzoek door in de stad en de regio? Wat draagt bij aan dat succes? En hoe kan de doorwerking van praktijkgericht onderzoek structureel worden aangetoond?

Het Lectoraat Doorwerking van Praktijkgericht Onderzoek organiseert samen met IXA-HvA dit voorjaar een aantal online masterclasses rond het thema impact en doorwerking van onderzoek. Onderzoekers van hogescholen en universiteiten gaan in op de dilemma’s van impact aantonen en oplossingen voor het realiseren van impact. Wat werkt, wat kan beter? Ook wordt gekeken welke concrete methoden en aanpakken ingezet kunnen worden om de impact van onderzoek inzichtelijk te maken. De serie is onderdeel van het project Impuls dat de onderzoeksinfrastructuur van de HvA wil versterken. Het project Impuls wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Nationaal Regieorgaan SIA.

29 april: Masterclass #1: Sarah Coombs
Sarah Coombs is promovenda bij het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies in Leiden en verbonden aan de bibliotheek van Saxion hogescholen.

20 mei: Masterclass #2: Leonie van Drooge
Leonie van Drooge is senior projectmanager bij het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies in Leiden.

3 juni: Masterclass #3: Margo Brouns
Margo Brouns is lector Versterking Impact Praktijkgericht Onderzoek aan Fontys.

17 juni: Masterclass #4: Daan Andriessen
Daan Andriessen is lector Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek aan de Hogeschool Utrecht.

1 juli: Masterclass #5: Arwin van Buuren
Arwin van Buuren is hoogleraar Public Administration aan de Erasmus University Rotterdam.