Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Slow AI

Alternatieve verhalen bedenken voor snelle technologie

Evenement

Schuif aan bij de twee-maandelijkse live lunchbijeenkomst van het Kenniscentrum FDMCI en CoE Creative Innovation, bestemd voor onderzoekers, docenten en studenten. Diverse sprekers praten je bij over actueel onderzoek, nieuwe inzichten en hun lessons learned. Deze keer staat de Food for Thought in het teken van 'Slow AI'. De sessie vindt plaats in de Broedplaats op de begane grond van het Benno Premselahuis (BPH 00B01). De voertaal is Engels.

deze afbeelding is gemaakt via AI met behulp van NightCafe Creator door gebruiker Grogu

Slow AI

In een wereld die draait om snelheid, efficiëntie en exponentiële groei, biedt het concept van traagheid een broodnodige tegenbeweging. Net zoals Slow Cooking ons leert langzaam van eten te genieten en Slow Fashion ons helpt bewuster te kiezen wat er in onze kledingkast hangt, roept Slow AI ons op om ook in technologie te vertragen. Door minder haast te maken, kunnen we nadenken over de problemen die in AI-systemen zitten, zoals ongelijkheid en uitbuiting. Dit geeft ons de kans om technologie te maken die eerlijker en zorgzamer is voor zowel mensen als de aarde.

Zo komen gebruikers door de toenemende rol van AI in het dagelijkse leven steeds meer in contact met koloniale en bevooroordeelde structuren die hierin zijn ingebed. Project Slow AI richt zich op het ontwikkelen van strategieën om de koloniale en extractieve geschiedenissen in huidige AI-systemen aan te pakken door het concept van traagheid te introduceren bij een snelle technologie.

Het doel is om de heersende trends van extractie, snelle consumptie, onmiddellijke bevrediging en het meedogenloze streven naar efficiëntie die het digitale tijdperk hebben gekenmerkt, in het bijzonder binnen AI, uit te dagen.

Tijdens deze bijdrage werpt Mariana Fernandez, onderzoeker bij het lectoraat Visual Methodologies, de volgende vragen op:

  • Hoe kunnen we antikoloniale benaderingen van AI creëren?
  • Hoe kunnen ‘trage’ principes ons helpen betere manieren te vinden om de technologie te ontwerpen, in te zetten en ermee om te gaan in verschillende velden?

In haar presentatie wordt het project 'slow AI' kort geïntroduceerd door de langzame principes en werkwijzen die het project sturen, toe te lichten. Aan de hand van een korte oefening om de wereld mede te vorm te geven, worden de deelnemers meegenomen in een klein deel van een van de workshops, die Mariana tijdens het onderzoek heeft georganiseerd en begeleid.

Racisme en technologie

Ben je weleens buitengesloten (of binnengesloten of op een lijst gezet) door een technologie of algoritme vanwege een fysieke eigenschap? En zo ja, hoe dan of bij wat?

Dit gebeurt natuurlijk vaak met mensen die slechthorend of slechtziend zijn. Ook weleens met mensen die linkshandig zijn. Mensen worden ook vanwege hun huidskleur buitengesloten.

Design wordt daarom ook wel eens ‘toegepaste ethiek’ genoemd. Onze technologische werkelijkheid is een afspiegeling van onze maatschappelijke werkelijkheid. Wat we in de wereld wel of niet belangrijk vinden (inclusief de geschiedenis daarvan) vertaalt zich in de technologie om ons heen.

Denk je dat technologie racistisch kan zijn?
Moet AI-gegenereerde kunst voorlopig verboden worden?

In deze bijdrage gaat Hans de Zwart, onderzoeker bij het lectoraat Responsible IT, met het publiek in gesprek over deze vragen. Racisme is niet op te lossen met technologie maar we kunnen als samenleving wel werken aan symptoombestrijding en bewustwording.

Over de sprekers

Mariana Fernandez is een onderzoeker en beeldend kunstenaar, die werkt op het snijvlak van kunst, onderzoek en AI. Ze is gefascineerd door de invloed van technologie op kennisproductie en richt zich op het ontwikkelen van antikoloniale methodologieën voor algoritmische culturen.

Ze is onderzoeker bij het Visual Methodologies collectief, waar ze de ‘Slow AI’ coalitie heeft geïnitieerd in samenwerking met de Algorithmic Cultures Group van het Sandberg Instituut. Ze verspreidt ook artistiek onderzoek door haar werk bij ARIAS Amsterdam, waar ze de Artificial Worlds Group leidt.

In haar boek 'Dear Machines', gepubliceerd in 2022, een experimentele thesis over samen schrijven met AI, onderzoekt Mariana hoe AI-technologieën veranderen en ons uitdagen hoe we communiceren, intelligentie bepalen en, als gevolg daarvan, hoe kennis wordt gecreëerd. Je kunt het vinden in de collecties van de Stedelijk Museum Bibliotheek, If I Can't Dance, Design Museum Gent, de Sandberg/Rietveld Bibliotheek en de Stockholm Universiteit.

Haar passies zijn onder andere tennis, ‘girl theory’, mode, roddels, trash cultuur, cavia's, stickers, memes en hardlopen.

Hans de Zwart is docent-onderzoeker vanuit de onderzoeksgroep Responsible IT. Als filosoof houdt hij zich bezig met de ethiek en filosofie van technologie. Hij is een van de oprichters en zit in het bestuur van het Racism and Technology Center, ook zit hij in de raad van bestuur van het Center for the Advancement of Infrastructural Imagination (CAII).

Eerder was Hans directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom en kwam hij daarmee op voor vrijheid van communicatie en privacy op het internet. Daarvoor was hij Senior Innovation Adviser for Global HR and Learning Technologies bij Shell, Moodle consultant bij Stoas Learning en hij begon zijn carrière als docent bewegingsonderwijs op een middelbare school in Amsterdam Zuidoost.

Zijn werkveld is het raakvlak tussen technologie (die hij het liefste “open” ziet) en maatschappelijke ontwikkelingen, vaak bekeken vanuit het perspectief van de rechten van burgers. Hij weet dat technologie altijd óók politiek is, is geen fan van intellectueel eigendom en gelooft in de kracht van design.

Loes Wernsen treedt tijdens de Food for Thought sessies op als vaste moderator.

Zij is een veelzijdige onderwijsprofessional met een achtergrond in conceptontwikkeling, branding en creativiteit. Loes werkt als docent-onderzoeker en onderwijsadviseur bij de HvA en voorheen bij HKU.

Binnen het onderwijs van COCB (Communicatie & Creative Business) heeft Loes een 'educational game' ontwikkeld.

Daarnaast is zij betrokken bij diverse projecten, waaronder het Megagames project.

Bij het team Onderwijs & Onderzoek van de faculteit DMCI vervult ze de rol van onderwijskundig adviseur.

Visual Methodologies Collective

Wil je meer weten over de onderzoeksgroep Visual Methodologies van het Kenniscentrum FDMCI? Neem dan een kijkje op dit portal.

Responsible IT

Verdere achtergrondinformatie over het lectoraat Responsible IT vind je op deze pagina.

Centre of Expertise Creative Innovation

Ben je nieuwsgierig wat het CoE Creative Innovation precies doet, dan vind je meer informatie op de website.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum FDMCI 10 september 2024

Datum

Startdatum 24 sep

Tijd

12:00 - 13:00 uur

Contact

Loes Wernsen

Locatie

Benno Premselahuis (BPH) | Amstelcampus

Rhijnspoorplein 1

1091 GC Amsterdam

020 595 4700