Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Food for Thought Inspiratiesessie

Laat je inspireren door twee bijdragen vanuit het lectoraat Creative Media for Social Change: over de lucratieve inzet van creatieve methodes bij onderzoek én hoe je deelnemers werft voor co-creatie sessies

Evenement

De maandelijkse Food for Thought live inspiratiesessies op de Amstelcampus zijn terug van weggeweest! Het Kenniscentrum FDMCI en het Centre of Expertise for Creative Innovation (CoECI) slaan hiervoor de handen ineen en nodigen onderzoekers, docenten, studenten en andere geïnteresseerde HvA collega's van harte uit om een uurtje aan te schuiven. De formule is laagdrempelig en informeel, waarbij je onder het genot van een broodje je lunchpauze nuttig besteedt: twee sprekers beklimmen het podium en praten je -ieder een half uur- bij over bijvoorbeeld actueel onderzoek, nieuwe uitvindingen en hun lessons learned. Deze tweede live bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 28 juni van 12.00 tot 13.00 uur in BPH 00B01.

Hoe kun je met creatieve workshops cultuur en retail verbinden in stedelijke kernen?

Het is belangrijk om te weten waar mensen [bezoekers, klanten, omwonenden en toeristen] behoefte aan hebben tijdens hun bezoek aan bepaalde gebieden. Door latente behoeftes in kaart te brengen, weten we nu beter hoe bedrijven en instanties kunnen bijdragen om dit voor elkaar te krijgen.

Ruben Logjes, onderzoeker bij het lectoraat Creative Media for Social Change, doet uit de doeken hoe het is gelukt om een aantal aannames te bevestigen door inzet van creatieve methoden als Card-sorting en het maken van Toekomstscenario’s. Er zijn daarnaast ook nieuwe inzichten tot stand gekomen, met name welke categorieën van waarden het belangrijkste waren.

Ruben verzorgt zijn presentatie samen met Thijs Uffen, voormalig student CMD (Communicatie en Multimedia Design). Thijs licht toe hoe via zijn oplossing buurtparticipatie versterkt kan worden en als creatieve methode is ingezet om dingen te weten te komen die spelen in een bepaald gebied en aantonen hoe gevoelig bepaalde informatie ligt bij omwonenden.

Deze duo-bijdrage is gerelateerd aan het onderzoek 'The place to be together'. Meer achtergrondinformatie is tevens te vinden op de website van Regieorgaan SIA.

Tijdstip: van 12.00 tot 12.20 uur met aansluitend 10 minuten gelegenheid voor vragen en opmerkingen.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Hoe kunnen citizen science en kunst elkaar versterken?

In deze bijdrage gaan Nadja van der Weide en Roos Verleg, beiden verbonden aan het lectoraat Creative Media for Social Change, een brainstormend gesprek aan over eigenaarschap van burgers in citizen science projecten aan de hand van het onderzoek 'De kunst van het wetenschappelijke verhaal’-

Vertrouwen in de wetenschap is significant hoger bij mensen die veel kennis hebben van de wetenschap, bij mensen die vaak in aanraking komen met de wetenschap, of er over lezen of spreken met vrienden en familie (Rathenau Instituut 2021).

De sleutel tot vertrouwen is dus kennis van en contact met de wetenschap - maar hoe faciliteren we vormen van wetenschapscommunicatie die juist mensen bereiken, die normaal gezien niet in contact komen met wetenschap? In dit onderzoek 'De kunst van het wetenschappelijke verhaal' brengen we nieuwsgierige burgers die vragen hebben op laagdrempelige wijze in contact met wetenschappers die hun inzichten delen.

Maar hoe vind je die nieuwsgierige burgers? En hoe kan een doelgroep zich mede-aandeelhouder van een (onderzoeks)project gaan voelen? Nadja en Roos gaan graag met alle toehoorders in gesprek over eigenaarschap en co-creatie in onderzoeksprojecten met als doel inspiratie, gedachten en worst- of best-practices te delen met elkaar.

Tijdstip: van 12.30 tot 12.50 uur met aansluitend 10 minuten gelegenheid voor vragen en opmerkingen.

Over de sprekers

Vanuit een industrieel ontwerp achtergrond (TU Delft) heeft Ruben Logjes zich ontwikkeld tot ervaren ontwerper, onderzoeker en consultant. Sinds 7 jaar is hij werkzaam bij de HvA: als docent Service Design bij de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) en als onderzoeker Ecosysteem Innovatie bij het lectoraat Creative Media for Social Change.

Hij is betrokken bij uiteenlopende projecten - gericht op verbetering van gebruikerservaringen en aansluiting van wensen van alle betrokken stakeholders (partijen). Zijn interesse heeft altijd gelegen bij het verbinden van verschillende vakgebieden door gebruik te maken van creatieve methodes en aanvullend analytisch te werk te gaan.

Thijs Uffen is afgestudeerd bij de HvA opleiding CMD en momenteel Test Engineer bij Sogeti.

Nadja van der Weide is docent bij de opleiding CO+CB, onderzoeker bij het lectoraat Creative Media for Social Change alsook interactief performancemaker.

Roos Verleg is student-assistent bij de onderzoeksgroep Creative Media for Social Change en podcastmaker voor het project 'De kunst van het wetenschappelijke verhaal'.

Live of online?

Deze Food for Thought inspiratiesessie vindt live plaats op de Amstelcampus in BPH 00B01. Neem je liever online deel aan de bijeenkomst? Log dan in via deze link in MS Teams: Click here to join the meeting

Creative Media for Social Change

Wil je meer weten over de onderzoeksgroep Creative Media for Social Change van het Kenniscentrum FDMCI? Neem dan ook eens een kijkje op dit portal.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 13 juni 2022

Datum

Startdatum 28 jun

Tijd

12:00 - 13:00 uur

Locatie

Benno Premselahuis (BPH)

Rhijnspoorplein 1

1091 GC Amsterdam

020 595 4700