Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Als elke seconde telt: HvA-studenten ontwerpen traumapanel

Studenten master Digital Design werken aan innovatie voor National Health Service

19 jul 2023 12:08 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Stel je voor: je bent een student en je werkt aan een project dat vele levens kan redden. Acht studenten van de HvA-master Digital Design deden het: samen met hun docent, internationaal ontwerper Rich Holland, ontwierpen ze een ingenieus dashboard voor de London Air Ambulance en de Britse National Health Services.

"112, met wie wil je spreken: politie, brandweer of ambulance?"

"Ambulance!"

"U spreekt met de ambulancedienst, hoe kunnen we u helpen?"

"Er is een verkeersongeval gebeurd op de A10, met een vrachtwagen. Twee mensen zitten onder het bloed!"

"We sturen een traumahelikopter."

In zo'n situatie telt elke seconde. Toch gaat er veel tijd en, belangrijker, informatie verloren in het proces dat volgt nadat iemand de hulpdiensten heeft gebeld, legt docent Rich Holland uit. "De huidige procedure is: de Air Ambulance-centrale stuurt de ambulancehelikopter naar de plaats van het ongeluk met wat basale informatie. Ze komen aan, de medici behandelen de patiënt en leggen hem in de heli. Terwijl ze terugkeren naar het ziekenhuis, bellen ze kort met de artsen daar. Of ze schrijven een rapportje, maar niemand heeft tijd om daarnaar te kijken."

Studentenproject

Het gevolg van deze werkwijze is dat de traumachirurgen in het ziekenhuis een patiënt overgedragen krijgen met maar weinig informatie over de verwondingen, of over de medische ingrepen die de ambulancewerkers al hebben verricht. Dat kan beter, dacht Dr. Zane Perkins - hij is traumachirurg bij de London Air Ambulance. Hij schreef er een wetenschappelijk artikel over en kreeg financiering.

Rich Holland: "Perkins en ik werkten eerder al samen. Het leek ons geweldig om samen met HvA-studenten een oplossing te zoeken. Het was fantastisch dat we er een opdracht van konden maken voor het eindproject van de masterstudenten Digital Design."

Traumapanel

Ondertussen hebben twee teams van vier HvA-studenten een traumapanel ontworpen. Dit panel bestaat uit een informatiesysteem, dat is verbonden met een AI-algoritme dat voorspellingen doet. Het Britse Centre for Trauma Sciences ontwikkelde de kunstmatige intelligentie, de HvA-studenten ontwierpen het dashboard.

Groot scherm met live-data

Het nieuwe traumapanel toont op een groot scherm de informatie van de centralist die het gesprek heeft aangenomen, daarnaast live-data over de binnenkomende patiënt, en tot slot AI-gegenereerde voorspellingen over wat er kan gebeuren.

Het dashboard dat één van de studententeams heeft ontworpen

Rich Holland legt uit hoe het werkt: "Zodra de traumahelikopter bij de patiënt aankomt, sluiten ze deze persoon aan op een monitor. Die registreert de bloeddruk, temperatuur, toegediende zuurstof, enzovoort", legt Rich Holland uit. "Deze gegevens worden naar het scherm in de trauma-afdeling gestuurd. Terwijl ze zich daar op de patiënt voorbereiden, kunnen ze volgen wat er gebeurt."

Holland en zijn studenten visualiseerden zowel deze gegevens als de AI-voorspellingen. Die voorspellingen behelzen scenario's als 'wat gebeurt er met een lichaam bij het snel dalen van de bloeddruk' of 'wat gebeurt er met de hersenen als die x-minuten geen zuurstof krijgen’.

Niet meer op het lichaam van de patiënt schrijven

Een belangrijk onderdeel van het traumapaneel: de interventiepunten. Als een patiënt bloed krijgt, of een andere behandeling, dan moet de trauma-afdeling dit weten. "Misschien voeren ze een REBOA uit, een procedure om inwendige bloedingen te stoppen door een ballonnetje op te blazen in de aorta. De artsen van de traumahelikopter kunnen deze interventies ‘timestampen’. Het isn amelijk cruciaal om precies te weten wanneer ze dat hebben gedaan, omdat bepaalde lichaamsdelen van de patiënt dan meer of minder tijd hebben om te overleven." Gewoonlijk schrijft de ambulance-arts deze informatie op een papier of op het lichaam van de patiënt; met het nieuwe paneel staat alles automatisch op een groot scherm.

Het dashboard dat het tweede studententeam heeft ontworpen

Briljante studenten

Zijn studenten waren briljant, zegt Rich Holland. "Sommigen van hen kenden artsen of verpleegkundigen en deden veel onderzoek. We hebben ook contact opgenomen met de Amsterdamse traumahelikopterservice en hun heliplatform gezien. Hun monitor lijkt op wat ze in Londen gebruiken."

Verdere ontwikkeling

Hollands studenten zijn inmiddels afgestudeerd; één van hen krijgt een baan bij zijn bedrijf om met hem het ontwerp te perfectioneren. Zo lijkt de stip op de grafische weergave van het lichaam, dat de plek van de verwonding aangeeft. te veel op een schotwond, vertelde Perkins hem.

Ook nodig: een versie die op een smartphone werkt. "Vaak wordt er samengewerkt met een ervaren traumachirurg, die zelf niet aanwezig is in de ambulance of traumakamer is. Als de chirurgen een second opinion willen, bellen ze deze senior. Als die kan inloggen op het traumapaneel, ziet die meteen de situatie en kan die advies geven." Het traumapaneel wordt vanaf eind volgend jaar getest in vier grote Londense ziekenhuizen.

Niet sexy, maar levensreddend

Als ontwerper werkte Holland eerder vooral aan commerciële projecten, vertelt hij. "Dit project is niet zo sexy als een nieuwe campagne voor Nike Dunk, maar gaat wel levens redden. De studenten sloten het echt in hun hart. Ik wou dat ik het hele team kon inhuren."