Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Denken, doen en ervaren op toekomstfestival

27 sep 2022 08:10 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Ontwerpers, wetenschappers en kunstenaars ontdekken hoe de duurzame, inclusieve samenleving van de toekomst eruitziet tijdens Festival Society 5.0, dat op 12 en 13 oktober plaatsvindt in Amsterdam. Bezoekers kunnen hier ook samen aan de slag om die toekomst te maken. Dit festival wordt georganiseerd door de HvA, Digital Society School en het Centre of Expertise for Creative Innovation, in samenwerking met The Student Hotel en gemeente Amsterdam.

Technologie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Van onze partners en de boodschappen tot de tv-series die wij kijken – steeds meer wordt bepaald door internet, smartphones en algoritmes. Maar de keerzijde van deze digitalisering manifesteert zich ook steeds meer met filterbubbels, nepnieuws en privacy-inbreuk. De focus ligt te veel op wat technologie allemaal kan in plaats van wat wij als samenleving nodig hebben.

Bij het Society 5.0 Festival in Amsterdam staat daarom niet de technologie maar de mens centraal. Jij dus. Twee dagen lang ben je geen bezoeker maar deelnemer en word je uitgedaagd om te denken, te doen en te ervaren. Het is niet voor niets een festival voor ontwerpers en wetenschappers, beleidsmakers of storytellers maar ook kunstenaars en tech-nerds. Samen zoeken we naar antwoorden op die ene vraag: hoe kunnen we technologie gebruiken om een betere toekomst vorm te geven?

De line-up

Het Society 5.0 Festival bestaat uit ‘area’s’ – in dit geval geen plekken maar verschillende thema’s, die allemaal raken aan de grote crises van dit moment. Hoe veranderen we onze houding ten opzichte van de natuur compleet? Wat kunnen we doen om de democratie te bevorderen? Hoe maken we van het internet weer een inclusieve ontmoetingsplek? Maar vooral: welke rol kan de creatieve industrie spelen in deze grote veranderingen?

Denken

De nieuwe ideeën komen van de presentaties van meer dan 17 sprekers uit binnen- en buitenland. Een tip van de sluier: de gerenommeerde designcriticus Alice Rawsthorn (The New York Times) zal in een lezing haarfijn uitleggen waarom design een cruciale rol kan spelen in het bestrijden van actuele crises als het klimaat of de coronapandemie. Internet-wetenschapper Geert Lovink vertelt naar aanleiding van zijn veelgeprezen boek Stuck on the platform hoe we het kapotte internet kunnen repareren. Tussendoor kun je bovendien de live-podcast Dear future, I am ready bijwonen, waarin sprekers vertellen over hun persoonlijke bijdrage aan die betere toekomst.

Alice Rawsthorn. Foto: Michael Leckie

Doen

In workshops en break-out-sessies word je uitgenodigd om ideeën ook samen uit te voeren. Door een verkiezingscampagnes te ontwerpen krijg je bijvoorbeeld vanzelf beter inzicht de tekortkomingen van de actuele politiek. Of onderzoek met de futurologen van Studio Monnik wat vertrouwen voor jou betekent.

Ervaren

Om een beter beeld te krijgen van onze toekomst, moeten we ons ook beter bewust worden van het heden. Daarom kunnen deelnemers mee met een nachtwandeling door Amsterdam. Als het donker en stil is, onderga je de stad op een andere manier, wat weer inspiratie biedt voor verandering. Of luister liggend op een bed in The Student Hotel naar een Future Bedtime Story. En ja, er zijn ook dj’s en pianoconcerten. Al staan die op dit festival nou eens niet op het hoofdpodium.

Waar en wanneer

Society 5.0 Festival
12 & 13 oktober 2022
The Student Hotel (Amsterdam City), Wibautstraat 129 in Amsterdam
www.society5festival.com

Tickets: HvA-studenten en -medewerkers kunnen zich aanmelden met kortingscode voor gratis toegang.