Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Studenten presenteren eerste VR-museum over LHBTIQA+-cultuur

Festival Queer Currents en Pride Amsterdam hebben de primeur

19 jul 2022 16:10 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Betrouwbare en positieve informatie over LHBTIQ+-cultuur blijkt online lastig te vinden. Daarom hebben studenten van de master Digital Design (HvA) een LHBTQI+-museum in Virtual Reality gebouwd. Deze zomer hebben festival Queer Currents en de Pride Amsterdam de primeur. Het eerste VR-museum over queercultuur is daar tussen 22 juli en 4 augustus te bezichtigen. Het museum bevat onder andere ervaringsverhalen, een expositie van Pride Photo 2022 en een virtuele canal parade. “We willen iedere bezoeker een moment bieden van ‘aha, dit wist ik nog niet.’”

Trailer van het VR-museum over LHBTIQA+-cultuur

Studenten Casper Sterrenburg, Anastasia Maimescu, Damir Ćatibović en Olico Matsjitadze van de HvA-master Digital Design maakten het digitale museum over LHBTIQA+-cultuur, in opdracht van VR-onderzoeker Mirjam Vosmeer.

Voorafgaand spraken de studenten met leden van de LHBTIQA+-gemeenschap van de Hogeschool van Amsterdam (HvA Pride), om van hen te horen waar de grootste frustraties zitten, en wat virtual reality daarin zou kunnen betekenen.

Belangrijkste punt bleek dat het moeilijk is om online betrouwbare én leuke informatie te vinden over queercultuur. De studenten ontwierpen daarom dit museum om die digitale plek te bieden; een verrassende combinatie van persoonlijke ervaringsverhalen, media en kunst.

Eurekamoment

“Het is niet de bedoeling om mensen te forceren om iets te leren”, zegt Casper Sterrenburg, een van de masterstudenten die het idee bedachten en uitwerkten. “We wilden vooral dat dit een verrassende, interactieve ervaring zou worden over de LHBTIQ+-cultuur, waar je ook nog iets nieuws van opsteekt. Ons doel is dat iedereen hier uiteindelijk zo’n eurekamoment beleeft. Dat bleek ook tijdens de gebruikerstesten: we hoorden vaak ‘O, dat wist ik niet.’”

Vanuit de hele wereld te beleven

Bezoekers krijgen, met een VR-headset op, een tour door een virtuele ruimte met verschillende exposities. Bij binnenkomst is er een muur met vlaggen van de verschillende LHBTIQ+-gemeenschappen, en verderop een plek waar je persoonlijke ervaringsverhalen kunt bekijken en beluisteren. Dit zijn verhalen die leden van HvA Pride eerder hebben gedeeld.

De museumbezoeker leert ook meer homorechten wereldwijd, en over gender via de virtuele ‘genderbread person’. In het museum is ook een expositie te zien met werk van de Pride Photo Exhibition 2022 .

Daarnaast bevat het museum een zogeheten ‘Pride Experience Room’. Hier kom je terecht in een nabootsing van de Pride in Amsterdam. Je kunt in 360-graden om je heen kijken, naar grachtenpanden, bootjes en mensen die dansen op de kades.

“Dankzij deze innovatieve technologie kunnen we ervaringen zoals Pride meegeven, waar je ook bent ter wereld,” aldus Casper.

"Queercultuur in al zijn diversiteit"

Reizend museum Organisator Gijs Stork van Queer Currents was zo enthousiast over het VR-museum van de studenten, dat hij besloot het te tonen tijdens dit festival dat voorafgaand en tijdens de Amsterdam Pride plaatsvindt op meerdere locaties in de stad. “Ik vind dit project belangrijk, omdat het invulling geeft aan iets wat ontbreekt, maar waar we wel behoefte aan hebben. Een queermuseum is nodig, en dan vooral een digitale plek. Daarom tonen we dit met trots tijdens Queer Currents, want het laat de diversiteit van de queercommunity goed zien.”

Over landsgrenzen

De studenten zijn momenteel bezig aan de laatste stap: het museum wereldwijd downloadable maken. Casper: “De software die wij gebruiken heeft ons de mogelijkheid gegeven om een superrealistisch museum neer te zetten, dat er haarfijn uitziet. We zijn dit nu aan het omzetten naar een versie die mensen zelf op hun headset kunnen installeren. Als de beleving straks op die manier beschikbaar wordt, betekent dit dat het museum over landsgrenzen heengaat. Je kunt de verhalen, kunst en virtuele Amsterdam Pride straks overal ter wereld meemaken waar toegang is tot VR.”

Onderzoeksproject VR for Diversity

De studenten van de master Digital Design ontwikkelden dit museum vanuit een opdracht van HvA-onderzoeker Mirjam Vosmeer, voor haar project VR for Diversity, en werden gecoacht door onderzoeker Sky Leslie. Vosmeer (lectoraat Civic Interaction Design) vroeg hun om een VR-ervaring te ontwikkelen, voor haar onderzoek naar hoe gebruikers reageren op interactie en storytelling. Zorgen deze elementen er in VR bijvoorbeeld voor dat gebruikers dingen beter kunnen onthouden? De kennis en inzichten die uit het onderzoek van Vosmeer voortkomen, kunnen worden ingezet door de creatieve industrie en culturele sector.

Het VR-museum is vanaf 22 juli te zien tijdens Queer Currents. Vrijdag 22 presenteert student Casper Sterrenburg het museum tijdens de opening van het festival; locatie Raamgracht.
23 augustus presenteren de studenten het museum tijdens de lancering van Queer Network Amsterdam in de Tolhuistuin.

Op 4 augustus is het museum te zien in het Student Hotel, waar zowel Queer Currents als Pride University wordt gehouden (onderdeel van Amsterdam Pride). Op donderdag 4 augustus houdt onderzoeker Mirjam Vosmeer tijdens Pride University/Amsterdam Pride een lezing over representatie van gender in videogames en VR for Diversity.

Neem voor meer informatie over het VR-museum contact op met student Casper Sterrenburg, via .persvoorlichting@hva.nl Voor informatie over het onderzoekk VR for Diversity: neem contact op met Mirjam Vosmeer of met Sky Leslie. Gijs Stork is organisator van festival Queer Currents: gijsstork[a]gmail.com.