Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Master Digital Design kiest voor nieuwe partneraanpak

Bedrijven en organisaties worden betrokken bij toekomst Nederlands designonderwijs

17 mrt 2022 10:46

De master Digital Design (HvA) doet een oproep aan de Nederlandse creatieve industrie. Bedrijven en organisaties kunnen als partners voortaan meedenken over het onderwijs van deze master, en doorlopend profiteren van de samenwerking met nieuw ontwerptalent.

Paul Geurts en Cintia Taylor zijn per maart 2022 benoemd tot relatiemanagers van de master Digital Design, en introduceren een nieuwe manier van samenwerken met creatieve partners. Hiervoor werkte de master Digital Design (MDD) samen met bedrijven die per project deelnamen, en daarvoor financieel bijdroegen. De nieuwe aanpak houdt in dat partners van de master (bedrijven, organisaties, overheden en civil society) voortaan niet meer tegen betaling losse opdrachten aanleveren, maar een langdurige samenwerking aangaan met de master.

Richting geven aan digital design-onderwijs

In deze nieuwe aanpak raken bedrijven veel sterker betrokken bij de richting waarin de master Digital Design zich ontwikkelt. Partners kunnen bijvoorbeeld ideeën aandragen voor grote thema’s waarop de master zich richt; bijvoorbeeld de 'metaverse' of 'energietransitie'. Zo krijgt de creatieve industrie een belangrijke stem in de richting waarin het designonderwijs in Nederland zich ontwikkelt.

Oproep aan creatieve industrie

Opleidingsmanager Gabriele Ferri ziet de nieuwe aanpak met vertrouwen tegemoet. “We willen dat studenten straks ondergedompeld worden in een levendige community van designprofessionals. Daarom roep ik bij deze de Nederlandse creatieve sector op om de volgende generatie getalenteerde designers te helpen opleiden. Dit zijn de toekomstige designers die een positieve verandering in gang zetten, en de uitdagingen van de maatschappij en de creatieve industrie kunnen tacklen.”

Financiering: nieuw model

De master Digital Design krijgt externe financiering van samenwerkende bureaus en bedrijven, om studenten de benodigde hoge onderwijskwaliteit te kunnen bieden. Zo heeft de master twee luxe studio’s, en een lab met daarin alle benodigdheden om digitale en fysieke producten te ontwerpen (3D-printer, VR, AR, en meer).

Voorheen betaalden partners de master Digital Design voor de projecten die studenten in opdracht uitvoerden. Bij de nieuwe vorm van partnerrelaties hoort ook een andere financiële constructie. Partners kunnen voortaan ervoor kiezen om bij de MDD evenementen te volgen, trainingen, of voor een ‘supportship’ of member deals.

Voordeel voor de samenwerkende bedrijven en organisaties, is dat zij dus in aanraking komen met de frisse blik van studenten, en kunnen meedenken over de toekomst van het digital design-onderwijs in Nederland.

Brug slaan tussen bureaus en talent

Relatiemanagers Cíntia Taylor en Paul Geurts zullen de komende tijd op zoek gaan naar nieuwe contacten om als partners aan de master Digital Design toe te voegen. “Onze partners zijn erg waardevol voor het masterprogramma”, zegt Geurts. “Vanuit een studio werken onze studenten aan ‘real life’ casussen van organisaties. De masterstudenten maken een enorme ontwikkeling door, juist doordat ze nauw in contact staan met designprofessionals, en daarbij verschillende aanpakken kunnen toepassen."

Gecoacht door bureaus

Studenten krijgen in de nieuwe opzet ook tweewekelijks coaching van de vaste bureaus die samenwerken met de master. Taylor: “Ontwerpbureaus hebben talent nodig, en dat hebben wij in huis. Door vaak van dichtbij samen te werken, krijgen ontwerpbureaus een goed beeld van hoe studenten design en opdrachten benaderen. Cultuur en mentaliteit zijn namelijk even belangrijk als vakmanschap.”

Partners ondersteunen nieuwe aanpak

Het nieuwe partnermodel van de master Digital Design is voortgekomen uit een aantal strategische workshops en meetings, onder begeleiding van consultants Bert Hagendoorn and Laura van den Boom. Een aantal belangrijke partners van de master heeft laten weten volledig achter de nieuwe aanpak te staan.

Meer informatie over de master Digital Design: www.masterdigitaldesign.com