Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Woningen 3D-printen van koeienpoep

Innovatief idee studenten dingt mee naar internationale prijs

22 jun 2021 15:14 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Kan de combinatie van koeienpoep en 3D-printer zowel het stikstofprobleem als het woningtekort oplossen? Als het aan drie studenten ligt van de minor Makerslab van de Hogeschool van Amsterdam wel. Zij dingen mee naar de eerste prijs bij de BioDesign Challenge 2021, die deze week plaatsvindt, met hun speculatieve project om koeienuitwerpselen geschikt te maken voor het printen van huizen.

Geen shitty project

Studenten Doris Hondtong (Bèta-gamma, UvA) Maxim Meijer (Product Design, HvA) en Miruna Vlad (AMFI) kennen elkaar via de minor Makerslab van de Hogeschool van Amsterdam. In het Makerslab van de HvA kunnen studenten ideeën vormgeven via computergestuurde machines, zoals een 3D-printer.

De drie studenten kwamen op het idee om koeienpoep zodanig te bewerken, dat deze mest ge-3D-print kan worden voor de bouw. “In het begin dachten we: ‘dit wordt een “shitty project”.’ Maar na twee maanden kunnen we toch wel zeggen dat het vieze stigma rondom koeienpoep voor ons compleet is verdwenen”, zegt student Maxim Meijer. “We zijn nu bevriend met de koeienpoep en zien het als waardevol bouwmateriaal.”

De Biodesign Challenge

Met hun project is het drietal geselecteerd voor de Biodesign Challenge 2021, die deze week online plaatsvindt. Hier laten 53 finalisten uit twintig verschillende landen zien welke innovatieve ideeën zij hebben om biotechnologie – nu of in de toekomst – in te zetten op het gebied van architectuur, medicijnen, voedsel of nieuwe materialen. Of de deelnemers belichten juist de ethische dilemma’s rondom zulke toepassingen.

Samenwerken met levende materialen

Biodesign is een combinatie van natuur, technologie en design. Bij het ontwerpen wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden van levende materialen als schimmels, algen of uitwerpselen. Biodesigners simuleren niet alleen de slimme oplossingen van de natuur – ook wel biomimicry genoemd – ze pakken het radicaler aan, door samen te werken met levende materialen.

Experimenteren is essentieel

Biotechnologie is al zo oud als kaas maken met stremsel, maar lijkt wel science fiction wanneer we kijken naar bijvoorbeeld CRISPR-genbewerking; waarbij DNA met hoge precisie wordt geprogrammeerd om nieuwe medicijnen of baby’s zonder aangeboren afwijkingen te ontwerpen.

“Zoals met alle technologie is biotechnologie niet neutraal, en is het interessant om samen te speculeren over wat we willen, en niet blindelings te innoveren gewoon omdat het kan,” zegt Loes Bogers, HvA-hoofddocent bij de learning community Critical Making & Research through Design. “We willen studenten laten kennismaken met high en low-tech biotechnologie en het gedachtegoed van biodesign, omdat het belangrijk is dat zij als ontwerpers kritisch kunnen nadenken over deze mogelijkheden. Hiervoor is het goed om te experimenteren en je af te vragen welke mogelijkheden wenselijk en relevant zijn,” aldus Bogers.

Finale op 25 juni

Op 24 juni is de 3Dprinter in werking te zien tijdens de Minor Makers Lab x Biodesign Challenge Expo. Op 25 juni wordt bekendgemaakt of Doris, Maxim en Miruna de finale van de Biodesign Challenge 2021 hebben gewonnen. Wil je meer weten over alle finalisten, kijk dan op de website van de challenge.