Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

De toekomst van interactieve steden laat zich zien in Amsterdam

HvA en UU medeorganisators Media Architecture Biënnale

18 jun 2021 09:15 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Technologie beïnvloedt ons onzichtbaar, en kan de samenleving helpen, maar ook ondermijnen. Om dit bewustzijn draait de Media Architecture Biënnale (MAB), die van 24 juni tot 2 juli plaatsvindt in Nederland. De meest spraakmakende interactieve gebouwen, installaties en kunstwerken wereldwijd komen hier aan bod tijdens de MAB Awards op 2 juli.

De Media Architecture Biënnale komt vanaf volgende week naar Amsterdam, na eerdere edities in Wenen, Sydney en Beijing. De Hogeschool van Amsterdam organiseert deze editie van de MAB, samen met de Universiteit Utrecht en het Media Architecture Institute uit Wenen.

Onzichtbare data

Thema van deze editie is Futures Implied. Hoofdorganisator Martijn de Waal , HvA-lector Civic Interaction Design: “We staan stil bij de opmars van interactieve systemen in steden en in de architectuur. Die technologie is aan de ene kant duidelijk aanwezig in het straatbeeld; denk aan grote schermen op straten of pleinen, zoals Times Square; of interactieve façades, zoals de Ziggo Dome.

Tegelijk groeien de toepassingen die je niet direct waarneemt, maar die wel een groot effect hebben op de ruimte. Zoals digitale platforms, sensoren die drukte of fijnstof meten, alle data die verzameld wordt voor de ‘smart city’. Welke waarden liggen daarin besloten? Daar moeten we bij stilstaan, want technologie is niet neutraal. Het kan een gemeenschappelijk doel dienen, maar ook ondermijnen.”

Verhaal vertellen

De waarden achter technologie komen dan ook terug tijdens deze MAB. Kan een interactief gebouw of kunstwerk bijvoorbeeld helpen om een verhaal te vertellen of een gemeenschappelijke herinnering te creëren? Kan een interactieve installatie burgers betrekken, of duurzaamheid bevorderen?

Levenslicht. Fotocredits: Studio Roosegaarde

Sprekende voorbeelden komen langs bij de MAB Awards , de tweejaarlijkse awardshow waarvoor meer dan 120 projecten uit de hele wereld zich hebben aangemeld. Studio Roosegaarde dingt als een van de 15 genomineerden mee voor de awards, met het Holocaust-monument Levenslicht .

Andere kanshebbers zijn bijvoorbeeld ANTopolis , een scherm waarop passanten hun gezicht uitgetekend zien in mieren, om mensen er zo aan te herinneren dat zij deel uitmaken van een groter ecosysteem. Of een ‘festival’ in Sao Paolo, waarbij ruim 50 kunstenaars hun mediakunst op muren in de stad projecteerden , om bewoners te steunen tijdens sociale isolatie.

Rol HvA

Vanuit de HvA zijn meerdere onderzoekers en lectoren betrokken bij de Biënnale. Lector Bouwtransformatie Frank Suurenbroek is medeorganisator, en Stan Majoor, lector Coördinatie Grootstedelijke Vraagstukken, is spreker. Voor de hogeschool is het productief dat veel vormen van innovatie uit de professionele wereld hier bijeenkomen, waardoor nieuwe samenwerkingen ontstaan.

Nieuw type ontwerper nodig

Daarnaast is er nog een belangrijke aanleiding voor de HvA om de MAB te organiseren: een nieuw type ontwerper is nodig. De toepassing van media architectuur in het stedelijk ontwerp heeft veel gevolgen, en daar moeten ontwerpers en architecten rekening mee kunnen houden.

De Waal: “Ontwerpers moeten niet meer alleen snappen hoe de stad werkt, maar ook verstand hebben van digitale platformen. Publieke ruimtes worden responsief, en de architect ontwerpt straks niet alleen het gebouw, maar houdt ook rekening met de app waarmee de deelauto wordt gebruikt, zodat er minder parkeerplekken hoeven komen.”

De MAB vindt dit jaar online plaats vanuit Pakhuis de Zwijger. Kijk voor het volledige programma op www.mab20.org

Wervel, Groningen. Fotocredits: Jenne Hoekstra

Bekijk voor meer informatie en beeldmateriaal ook de perskit van de MAB. Neem voor vragen contact op met: info@mab20.org.