Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad

Frans van Heest

Schoolloopbaan VBO - Techniek / Houtbewerken (VBO) MBO - Bouwkunde (MBO) HBO - Leraar geschiedenis (hbo – propedeuse) WO - Geschiedenis (bachelor) Werkt op dit moment (2015) als Redacteur bij ScienceGuide een nieuwswebsite voor de kennissector

Laat je niet door jezelf en de omstandigheden, maar zeker niet door anderen, ontmoedigen.Houd vol met veel doorzettingsvermogen en discipline en koester je dromen. Stippel vervolgens een route uit die kan en juridisch ook mag en volg die en laat je niet ontmoedigen.

Leerloopbaan

Aan het einde van de kleuterschool zei de schoolarts dat ik tamelijk briljant was. Mijn juf dacht daar fundamenteel anders over. Daarna is het bergafwaarts gegaan: heel mijn basisschool gesukkeld, altijd met de hakken over de sloot.

In groep 8 teruggeplaatst naar groep 7. Advies om naar het VBO-techniek te gaan. Na twee jaar het advies om niveau 2 te volgen. Niveau 3 en 4 bleken te hoog gegrepen. Na het afronden van het VBO wilde ik doorleren en naar de MTS. Daarvoor moest ik een eenjarige bijspijker-opleiding volgen op een ROC. Vervolgens heb ik vier jaar op de MTS gezeten en met veel pijn en moeite mijn diploma behaald. De MBO-opleiding was namelijk veel lastiger dan de vervolgstudies die ik op het HBO en de universiteit gevolgd heb.

Toen ik klaar was wilde ik iets anders gaan studeren, dat werd de lerarenopleiding geschiedenis op de HvA. Tijdens mijn eerste stageperiode zag ik dat leraar zijn niets voor mij was. Ik zag door de ogen van die kinderen - op een VMBO in Amsterdam Nieuw-West, - die intense verveling die ik zelf op de middelbare school ook altijd had. Dus was het zaak om mijn propedeuse te halen, om vervolgens door te stromen naar de UvA. Want ik vond en vind geschiedenis een fantastisch vakgebied. Mijn propedeuse heb ik in 1 jaar gehaald en toen ben ik naar de UvA gegaan. Daar heb ik binnen 3.5 jaar, inclusief een jaar ASVA-bestuur waarin ik helemaal niet gestudeerd heb, mijn bachelor behaald.

Vervolgens een master geschiedenis gestart op de UvA. Vlak voor ik aan mijn scriptie moest beginnen kreeg ik een baan aangeboden en tot op de dag vandaag heb ik mijn mastergraad nog steeds niet, dat is de enige fout geweest in mijn studieloopbaan.

Grootste hobbel

Allerhande studieadviseurs, mentoren, docenten meesters, die vaak zelf verstoken van enige ambitie mij dat ook probeerden aan te praten. Ik heb al die ontmoedigingen altijd als een stimulerende belediging opgevat.

Beste zetje

De schoolarts op de basisschool, die man moet nog steeds geprezen worden om zijn scherpe vooruitziende blik.

Gepubliceerd door  Lecoraat Kansrijke schoolloopbanen 31 oktober 2018