Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad

Dick de Waal

Schoolloopbaan Havo Mavo Havo HBO: Bachelor of Education Engels Post-HBO: Master of Education Engels Werkt op dit moment (2016) als Docent Engels / Medewerker Taalbeleid, Taalteam Dienst Studentenzaken HvA

Ga je eigen weg. Zolang je een carrière nastreeft waarin de factoren talent, enthousiasme, doorzettingsvermogen en banenperspectief gebeiteld zitten, maakt het in principe weinig uit welk pad je kiest of hoe lang je erover doet om je doelen te bereiken. Als succesvol stapelaar heb je paden bewandeld die voor anderen onbekend zullen blijven. Die ervaringen maken je net iets veelzijdiger en daarmee, zonder meer, interessanter

Leerloopbaan

Mijn schoolcarrière is in de beginfase negatief beïnvloed geweest door een combinatie van een gebrek aan onderwijsfocus enerzijds en heel selectieve interesses anderzijds. Als brugklasser had ik twee ambities: reizen en muziek maken. De intrinsieke liefde voor schoolvakken was op z’n zachtst gezegd nogal beperkt. Na drie jaar havo werd het moeilijk om de vakken waarvoor ik weinig interesse had op niveau te houden en dus belandde ik op de mavo. Hierna weer een paar jaar havo er achteraan gezet en alsnog mijn weg naar het hbo gevonden. Langzaam maar zeker begon ik meer gefocust te raken. De keuze voor de bachelor Docent Engels was gebaseerd op de factoren talent en een breed banenperspectief. Zonder al teveel moeite ben ik daar afgestudeerd. Ik was 23 en het werd hoog tijd om iets anders te gaan doen; lesgeven zou altijd nog kunnen. Achteraf bezien was dat een heel verstandige keuze en ben ik blij dat ik een aantal jaren freelance vertaler ben geweest; leerzaam op meerdere fronten. Vervolgens heb ik nog een tijdje met een Amerikaans luchtballonteam in Zwitserland gezeten; een van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan. Uiteindelijk toch de stap naar het onderwijs gemaakt. Dat was allemaal prima, maar kende ook z’n beperkingen. Na drie jaar fulltime te hebben gewerkt als tweedegraads docent Engels aan een middelbare school, begon het te knagen. De angst om ieder jaar weer 9000 toetsen te moeten nakijken bij een fulltime aanstelling was enorm. Tamelijk moedeloos werd ik daarvan. Er moest dus nog wat stapelwerk verzet worden, wilde ik m’n werk op de lange termijn nog echt interessant en uitdagend blijven vinden: de master!

Grootste hobbel

Mijn affective filter – Als ik iets niet interessant vind, komt nieuwe kennis erover soms maar moeizaam binnen. Dat is tamelijk funest voor het behalen van diploma’s binnen de nominale termijn. Daarbij was er na het behalen van mijn havodiploma niet veel geld om te gaan studeren. Om de financiering van studiekosten rond te krijgen, was het noodzakelijk om flink te blijven werken en te spelen met allerhande bandjes.

Beste zetje

Doorzettingsvermogen en in tijden van tegenslag terugkijken op succeservaringen. Het behalen van een master heeft geresulteerd in het vinden van de meest briljante baan ooit. Dat succes geeft een gevoel van rust en speelt een enorm belangrijke rol in de bepaling van mijn algehele blijdschap. Die rust en blijdschap gun ik iedereen, maar ze komen niet vanzelf.

Gepubliceerd door  Lecoraat Kansrijke schoolloopbanen 31 oktober 2018