Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad

Arieke Duijzer

Schoolloopbaan HAVO MAVO MBO Sociaal Juridisch Medewerker (bachelor) HBO Propedeuse Toegepaste Psychologie WO Bachelor Psychologie + Master Sociale Psychologie Werkt op dit moment (2016) als Studentenpsycholoog bij de Vrije Universiteit in Amsterdam

Geloof in je dromen en idealen. Verzamel mensen om je heen met wie je je dromen kunt delen, die positief en stimulerend zijn. Gebruik de kansen die het studentenleven je biedt.

Leerloopbaan

Met plezier en gemak doorliep ik de basisschool. Daarna ging ik naar een middelbare school waar ik me niet thuis voelde. Het was een orthodox religieuze school. Allerlei vragen en ideeën waren ongewenst. Ik startte op de HAVO en vond het er oersaai. Op de MAVO leek meer reuring te zijn en was ik bovendien een jaar eerder klaar. Top! Tijdens het tweede jaar stapte ik over. Best vreemd dat het zomaar kon: als een leerling zich verveelt, dan is een niveau omhoog in plaats van omlaag toch logischer? In de derde bleef ik op 5/100e punt zitten. Ik was veel afwezig en ‘lastig’ en moest het jaar overdoen. Mijn snelle plannetje viel in duigen. Ik las veel en ontwikkelde de wens Psychologie te gaan studeren. Dit perspectief gaf motivatie, ook al waren er in mijn omgeving geen anderen die aan een universiteit studeerden.

Ik wilde absoluut niet verder op de middelbare school, dus vertrok na mijn eindexamen naar het MBO. Een goede keus. Ik heb mezelf er kunnen ontwikkelen en veel geleerd. Ik was verbaasd dat docenten in me geloofden, blij met écht contact en betrokkenheid. Na drie jaar was ik Sociaal Juridisch Medewerker met een specialisatie in de sociale zekerheid.

Vervolgens heb ik een jaartje HBO gedaan en de propedeuse Toegepaste Psychologie behaald. Vanwege mijn wiskundedeficiëntie heb ik een zomercursus gevolgd om vervolgens te starten met Psychologie. Na twee jaar ben ik een jaar gaan reizen en werken, ik had behoefte aan een studieonderbreking, maar wist zeker dat ik verder wilde. In 5 jaar heb ik mijn bachelor- en masterbul behaald, met allerlei extra vakken bij andere faculteiten en een andere universiteit.

Grootste hobbel

Een middelbare school waar geen aandacht was voor mij als individu. Ook de docent van de zomercursus ben ik ook nooit vergeten: Toen hij hoorde dat ik eindexamen wiskunde op de MAVO had gedaan zei hij dat de universiteit onhaalbaar voor me was. Om daarna geen aandacht meer aan me te besteden. Ik ben er trots op dat hij ongelijk had, maar vind het fout dat dit zo makkelijk gezegd werd. Juist bij een cursus waar studenten komen om een deficiëntie weg te werken en die extra motivatie tonen om aan een universiteit te kunnen gaan studeren.

Beste zetje

Docenten op het MBO en HBO die in mij geloofden, positief waren en passie voor hun vak hadden. Ik ben ze dankbaar!

Het hebben van een doel, wilskracht en vertrouwen in mezelf.
In het hoger onderwijs stimuleerden extra-curriculaire activiteiten me ook enorm. Op het HBO kwam ik er door het volgen van aanvullende vakken via de Open Universiteit achter dat de stof me boeide en vooral dat ik het niveau aankon. In de opleidingscommissie kreeg ik o.a. door feedback in de gaten dat mijn interesses en houding beter pasten bij het WO. In het WO werd ik na een aantal jaren meer betrokken en enthousiaster over mijn studie, de universiteit en mijn vak, door me in te zetten via de studentenfractie en voor het afdelingstijdschrift. Ik raad iedereen aan om op een actieve manier je studentenleven te verrijken!

Gepubliceerd door  Lecoraat Kansrijke schoolloopbanen 31 oktober 2018