Hogeschool van Amsterdam

HvA in Beeld

HvA heeft eerste Professor of Practice

Testimonial

Kate Raworth

Kate Raworth

De HvA is een kanjer rijker: de Britse econoom Kate Raworth is de eerste Professor of Practice op duurzaamheid.

'Er hangt hier een energie, een bepaalde bereidheid om de maatschappij te veranderen.'

Kate Raworth - Professor of Practice Duurzaamheid

Amsterdam

De HvA zit middenin de stad. Ik werk al langer samen met de gemeente in de ‘Amsterdam Doughnut Coalition’, waar ze mijn model gebruiken voor onder meer een duurzaam afvalbeleid.'

Professor of Practice

Een wat? Een Professor of Practice is gangbaar op buitenlandse universiteiten, maar nieuw in het Nederlandse hoger onderwijs. Het is iemand die vanuit expertise een inspiratiebron is voor een specifiek vakgebied.

Donut

En of Raworth inspireert. Haar economisch model, de Doughut Economy, wordt wijd en zijd omarmd. Een donut is rond, symbool voor de circulaire economie. Middenin vallen mensen die niet meeprofiteren, en daardoor basiselementen van een menswaardig bestaan mislopen. Zoals voedsel, of inkomen. De buitenkant van de donut is waar de economie de grenzen van de aarde overschrijdt, en haar vervuilt en beschadigt.

Doughnut Hub

Raworths kijk op de snack inspireerde de HvA voor de naam van het nieuwe kenniscentrum van de Faculteit Business & Economie: de Doughnut Hub.

Maatschappij veranderen

Kate Raworth hoopt tijdens haar bezoeken aan de HvA met studenten in contact te komen. Waarom koos ze voor de HvA? "Er hangt hier een energie, een bepaalde bereidheid om de maatschappij te veranderen. De HvA zit middenin de stad. Ik werk al langer samen met de gemeente in de ‘Amsterdam Doughnut Coalition’, waar ze mijn model gebruiken voor onder meer een duurzaam afvalbeleid."

Bron tekst: artikel HvanA

Duurzame oplossingen voor Amsterdam

HvA-onderzoekers zoeken antwoorden op vragen die nu spelen. Vandaag, in de nabije toekomst, en vooral: in de Amsterdamse metropoolregio. Vaak gaan die vragen over duurzaamheid. Zo trekt de hogeschool sinds 2019 een onderzoek naar een collectief warmtenet voor het Amstel III-bedrijventerrein. Ook denken we mee binnen het Campus Amsterdam-netwerk, om campussen voorlopers te maken op het gebied van duurzaamheid en inclusieve gebiedsontwikkeling. En er zijn veel meer voorbeelden. De komende jaren verweeft de HvA duurzaamheid nog meer in haar speerpunten. Dat zien we ook terug bij de lectoraten. Ook die zullen duurzaamheid de broodnodige aandacht geven, bijvoorbeeld met onderzoek naar de acceptatie van de energietransitie.

Geen student kan meer om duurzaamheid heen

De HvA besteedt in het onderwijs veel aandacht aan duurzaamheid. Alle faculteiten bieden minoren over duurzame onderwerpen – vaak in combinatie met grootstedelijke problematiek. Denk aan een minor Circulaire Stad - Circular City, Entrepreneurship for Society, Klimaatbestendige Stad. Ook kunnen studenten stagelopen via SDGs on Stage. Dankzij dit platform kunnen ze bij een duurzaam bedrijf of maatschappelijke organisatie aan de slag met de Sustainable Development Goals.

Dat integreren van duurzaamheid in de curricula, dat wordt alleen maar meer. Het doel: iedere student maakt in ieder geval kennis met wat duurzaamheid betekent voor zijn/haar vakgebied.

Voetafdruk maatje kabouter

Als het gaat om gebouwen en faciliteiten, wil de HvA haar voetafdruk in 2030 zoveel mogelijk reduceren en compenseren. Die voetafdruk bestaat vooral uit CO₂-uitstoot vanwege de verwarming en verlichting van onze gebouwen. Dus die pakken we aan. Ook nemen we het eten en drinken onder de loep. Groenten krijgen een hoofdrol; petflessen gaan in de ban, net als voedselverspilling. Afval scheiden we en we gebruiken onze spullen tot het bijna niet meer gaat. En dienstreizen? Zoveel mogelijk met de trein.

Tegelijkertijd maken we Amsterdam gezonder door de Amstelcampus te vergroenen met begroeide daken en gevels.

We rijden veel minder rondjes om de aarde

Bevoorrading kan schoner en efficiënter. Daarom heeft de HvA sinds 2017 een logistieke hub aan de rand van Amsterdam. De grote leveranciers leveren daar goederen af, en elektrische voertuigen brengen die naar HvA-locaties. Dat bespaart sinds 2014 50 tot 100 duizend bezorgkilometers! Ook kwamen er pakketkluizen voor privépakketjes en dat betekent minder koeriers in de straten. Nog op de planning: een oplossing voor de kleinere leveranciers. Dankzij een slim afstudeeronderzoek zoeven ook hun pakketjes binnenkort emissievrij naar de juiste locaties. Al met al daalt door de logistieke hub het aantal bezorgkilometers met minimaal 80 procent.