Hogeschool van Amsterdam

HvA in Beeld

Mode & Design voor Duurzaamheid

Het aantal kledingstukken dat wereldwijd wordt verkocht is naar schatting verdubbeld tussen 2000 en 2015. De gevolgen voor het milieu zijn desastreus door de enorme uitstoot van CO2 en het intensieve waterverbruik.

Onderzoek impact van duurzame ontwerpstrategieën.

In reactie ontstaat bij consumenten en modehuizen steeds meer belangstelling voor gerecyclede kleding en duurzame design strategieën. De HvA onderzocht de relatie tussen design, de omvang van de kledingproductie, individualisering en de kledingkast van consumenten. Een belangrijke conclusie is dat de aanschaf van een duurzaam kledingstuk de consument niet aanzet tot het kopen van minder kleding. Dat heeft alles te maken met de beleving van de aanschaf van kleding, die niet te vergelijken is met andere producten, zoals meubels of huishoudelijke apparatuur. Hierdoor hebben duurzame ontwerpstrategieën geen enkel effect op vermindering van de kledingproductie.

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 9 juli 2020