FLOOR | Cultureel Platform HvA

Johanneke van Marle wint poëziewedstrijd 2022

29 mrt 2022 13:00 | FLOOR

Tijdens het HvA-Poëziefestival, dat 22 maart plaatsvond, is Johanneke van Marle bekroond tot de winnaar van de HvA-Poëziewedstrijd. Voor deze jaarlijkse wedstrijd kunnen medewerkers en studenten van de HvA een gedicht, gezang, slam, sonnet, rap of rijm insturen. Volgens de jury, onder leiding van Aalt Prins (HvA-docent Nederlands), geeft Johanneke met haar gedicht ‘Komkommertijd’ letterlijk een nieuwe lading aan het woord. In het gedicht van de docent sustainability, ethiek en maatschappijvakken delven slavinken en karbonade het onderspit en is het woord tomatenrefrein een prachtig neologisme.

Johanneke reageerde verbaasd op het winnen van de prijs en is er blij mee. Met haar gedicht wil ze anderen inspireren weg te blijven van vlees. “Vleesconsumptie wordt vaak gezien als gewoon, het wordt tijd om het te zien als iets heel uitzonderlijks."

Naast de eerste prijs waren er nog twee prijzen te vergeven. Student Stefan Louwersheimer won met zijn gedicht ‘Tegeltjeswijsheid’ de tweede plaats. En met ‘Goedmaakseks’ eindigde student Daan Appelman als derde. Alle winnaars ontvingen een boekenbon en natuurlijk eeuwige roem.

Over het HvA-Poëziefestival

Het HvA-Poëziefestival is een jaarlijks terugkerend evenement over woordkunst in de breedste zin van het woord. Naast een line-up van verschillende artiesten maakt de HvA-Poëziewedstrijd deel uit van dit programma. Deze wedstrijd is exclusief voor medewerkers en studenten van de HvA.

Voor meer informatie over het poëziefestival kun je contact opnemen met FLOOR-programmamaker Demi van de Worp (d.van.de.worp@hva.nl of 06 48 34 75 78).