FLOOR | Cultureel Platform HvA

FLOOR tipt: Expo Zuidoost

Zuidoost in beeld gebracht door Les Adu.

5 nov 2021 10:29 | FLOOR

Vanaf 25 november hangt het werk van Les Adu die eerder in Foam exposeerde, in de Bibliotheek van de Business Campus. Zuidoost is een expositie over het straatbeeld en de architectuur in Amsterdam Zuidoost. De beelden zijn gedetailleerd en in kleur gefotografeerd door Les Adu. Les heeft voor de hand liggende én ongeziene beelden van Zuidoost vanuit verschillende standpunten gefotografeerd. De beelden zijn gemaakt op stille zomerdagen in 2018.

MEET ZUIDOOST

Deze expositie zuidoost is onderdeel van Meet Zuidoost waarbij kennismaakt met de rijkdom en schoonheid van zuidoost. De plek waar de Business Campus staat en waar je waarschijnlijk dagelijks loopt. Maar kijk jij wel eens om je heen als je van de metro naar de HvA loopt? Ga je weleens koffiedrinken in de buurt? En ben je wel eens in het Nelson Mandela Park geweest?

De Business Campus ligt misschien niet in het centrum van Amsterdam maar er gebeurt hier van alles: festivals, horeca, broedplaatsen, evenementen, lokale ondernemers, culturele hotspots en natuurlijk de Arena. Met deze expositie hopen wij je ogen te openen en zuidoost te omarmen, te bezoeken en te ontdekken.

Om je te helpen Zuidoost te ontdekken, hebben we o.a. fietsroutes door de omgeving, films en documentaires die in de bieb worden afgespeeld, of breng een bezoek aan het Spinoza Lab en het Imaginary Café, het studenten community center van de Bijlmer.

OVER LES ADU

Les Adu is zelf aangeleerd fotograaf. Hij studeerde aan de HvA en had een bijbaantje in de HvA Bibliotheek. Inmiddels heeft hij voor diverse bedrijven gefotografeerd, waaronder Diversion en het Van Gogh Museum. Met zijn serie ‘I AM’, een serie krachtige portretten die de veerkracht en trots van de zwarte gemeenschap laten zien, exposeerde Les in Foam.

In het dagelijks leven begeleidt hij kinderen en jongeren. Doormiddel van training of coaching waarbij fotografie het middel is, stimuleert hij creativiteit en de ontwikkeling van persoonlijke competenties en kwaliteiten.