FLOOR | Cultureel Platform HvA

FLOOR TIPT: MEETUP AI & ROBOTICA

Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence

16 mrt 2021 17:53 | FLOOR

Het Centre of Expertise Applied AI nodigt je uit voor de online meetup AI & Robotica. Tijdens deze interactieve bijeenkomst laten we zien hoe we robots in ons onderzoek en onderwijs inzetten. Misschien heb je tijdens lessen of projecten al eens kennisgemaakt met robot Pepper. De toepassingen van robots zijn uiteenlopend. Maak kennis met verschillende praktijkvoorbeelden én met een paar bijzondere deelnemers...

Deze meetup focust zich op de interne doelgroep van het Centre of Expertise: alle studenten en medewerkers van de Hogeschool van Amsterdam. Dat betekent niet dat externen uitgezonderd zijn. Als het thema AI & Robotica je interesse heeft, ben je zeker welkom! Weet dat vooral het AI-onderzoek binnen de HvA aan bod komt.

PROGRAMMA | DONDERDAG 1 APRIL

16.00 | Start en welkom door Katrien de Witte (programmamanager Centre of Expertise Applied AI)

16.03 | Keynote Roeland van Oers (Welbo)

16.13 | Interactie met robot Temi

16.15 | Tibert Verhagen (Centre for Market Insights)

16.25 | Prikkelende stelling

16.27 | Marta Malé-Alemany (Faculteit Techniek)

16.33 | Prikkelende stelling

16.35 | Somaya Ben Allouch (Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie)

16.42 | Prikkelende stelling en vragen

17.00 | Afronding en einde

INHOUD

Roeland van Oers neemt je in zijn keynote mee in de wereld van sociale robots. Hij werkt als Director of Growth bij het Amsterdamse softwarebedrijf Welbo , dat gebruiksvriendelijke software levert voor verscheidene robots. Roeland werpt een blik in de toekomst: welke ontwikkelingen zijn gaande en wat zit er aan te komen op het gebied van robotica?

Zijn keynote vullen we aan met drie praktijkvoorbeelden binnen de HvA.

De toegevoegde waarde van robots in retail

Tibert Verhagen is lector Emerging Technology for Business en vanuit de Faculteit Business & Economie verbonden aan het Centre for Market Insights (CMI). Hij doet onderzoek op het gebied van innovatieve technologie, winkelinnovatie en e-business. Vanuit het CMI wordt onderzoek gedaan naar de inzet en acceptatie van service robots in de retail. Tijdens zijn presentatie vertelt Tibert over uitgevoerde onderzoeken, robots in het onderwijs en toekomstige projecten.

Robotica & Sustainable Production: a case-study of upcycling wood

Marta Malé-Alemany is hoofddocent Digital Production en leider van de Robot Studio bij de Faculteit Techniek. "Binnenkort gaan we robots vragen om objecten te produceren uit resthout volgens onze ontwerpkeuzes." Samen met haar multidisciplinaire team (van architecten tot ingenieurs en tech-experts) en projectpartners onderzoekt de Digital Production Research Group hoe robots afvalhout kunnen verwerken tot nieuwe objecten. Het resultaat is een ontvangstbalie voor de Johan Cruijff ArenA .

Hoe kunnen sociale robots bijdragen aan betere zorg?

Somaya Ben Allouch, lector Digital Life bij de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie, gaat in op de toepassingen van robotica in de zorg. Neem de komst van robot Pepper in het verpleeghuis om de kwaliteit van de zorg te vergroten. In al haar onderzoek naar digitale technologieën stelt Somaya de mens centraal, dat geldt ook voor de ontwikkelingen van robotica. Sociale robots kunnen bijdragen aan de grote uitdagingen die er zijn in de zorg, maar dan moeten ze wel aansluiten bij de menselijke behoeften.

Over het CoE Applied AI

De HvA heeft op 1 januari 2020 een expertisecentrum Applied AI opgericht. Nu een Centre of Expertise. Daarmee investeert de hogeschool in de ontwikkeling van onderzoek en onderwijs van toegepaste AI binnen alle domeinen en studierichtingen. Iedere faculteit beschikt over een lab, waar onderzoek wordt verricht op het snijvlak van AI en een toepassingsgebied.

Samenwerken? Leuk! Neem daarvoor contact met ons op via appliedai@hva.nl of neem een kijkje op hva.nl/appliedai