Hogeschool van Amsterdam

FLOOR | Cultureel Platform HvA

Brandende Kwesties: Situatie Polarisatie

Moeten we altijd een kant kiezen?

Evenement

Polarisatie is een hot topic. Of de discussie nu gaat over je wel of niet vaccineren, het klimaat, gender of politiek: als je een mening uit, word je al snel in een hokje geplaatst. Is er nog wel ruimte voor een genuanceerd en open gesprek? In 'Brandende Kwesties: Situatie Polarisatie' gaan we met panelleden in gesprek over de oorzaken, gevolgen en oplossingen van polarisatie.

Georganiseerd in samenwerking met SESI Community Center.

De tegenstellingen lijken steeds groter te worden. Waren deze er altijd al of worden ze uitvergroot door sociale media? Onder leiding van Aynouk Tan kijken we naar de oorzaken van polarisatie met Jordy Nijenhuis (Dare to be Grey) en Gijs van Beek (Textgain). Waar komen hobbyhaters vandaan? Wat is de invloed van sociale media op polarisatie op Nederlands en Europees niveau en wat is hatespeach?

Karim Amghar en Mireille Ollivieira leggen ons uit wat de gevolgen van polarisatie zijn op de samenleving, welke burgers er het meest slachtoffer van zijn en hoe we door middel van Deep Democracy anti-polariserende gesprekken kunnen voeren met elkaar.

Aynouk Tan - Moderator

Aynouk Tan is (mode) journalist, curator, programmamaker en activist gespecialiseerd in de relatie tussen uiterlijk en identiteitspolitiek. Door uiterlijk en mode vanuit een antropologisch standpunt te analyseren, deconstrueert ze koloniale, patriarchale en heteronormatieve structuren. Oftewel: het ‘queeren’ van identiteit. Tan richtte onlangs de stichting 'Queer is not a Manifesto’ op die zich hard maakt voor de belangen van gemarginaliseerde identiteiten; in het bijzonder queer personen (van kleur). Tan is ook adviseur bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en voorzitter van het bestuur van de politieke partij Amsterdam BIJ1.





Karim Amghar - Panel

Karim Amghar is een Nederlandse schrijver, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent op het MBO en HBO. Voor de NTR presenteerde hij in december 2019 de vierdelige serie: 'Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid in het onderwijs'. In 2020 presenteerde hij verschillende nieuwe programma’s voor de NTR waaronder 'Het Ramadan Gevoel' en 'Het Offerfeest 2020'. Karim zat voor zijn series onder andere in Nieuwsuur, Talkshow M, RTL Nieuws, Hart Van Nederland, de Nieuwe Maan, DWDD, BEAU, RTL Late night, radio 1 en interviews in verschillende kranten en bij regionale omroepen. Karim heeft in 2018 de Compassieprijs gewonnen voor zijn werk bij het tegengaan van polarisatie, hij zat in 2020 in de top 5 van de media community top 100 voor zijn werk bij de NTR en heeft een bureau over onderwijs en organisatie ontwikkeling.

Jordy Nijenhuis

Jordy Nijenhuis is storyteller, campaigner, consultant en trainer. Hij is de mede-oprichter van Dare to be Grey, een organisatie die polarisatie tegengaat door middel van campagnes, onderzoek, dialoog en evenementen. Dare to be Grey biedt een platform aan het 'grijze midden', het midden van de samenleving dat vaak wordt overschreeuwt door de extremen. Daarnaast is hij betrokken bij verschillende projecten die te maken hebben met het tegengaan van radicalisering, desinformatie en hate speech.









Mireille Ollivieira

Mireille Ollivieira is keynote speaker, storyteller, leiderschapstrainer en coach. Vanuit haar bedrijf Homecomingcoach is ze als Deep Democracy instructor verbonden aan Human Dimensions.

Ze werkte 15 jaar als strategisch communicatieadviseur en woordvoerder bij de gemeente. Ze is geboren in Paramaribo en vertegenwoordigt in veel academische settings een minderheid als het gaat om kleur. Ze voegt regelmatig een niet-alledaags perspectief toe: dat van de zwarte Caraïbische vrouw opgegroeid in een beschermde, groene omgeving, rijk aan nationaliteiten en sociale lagen: de Bijlmer. Getriggerd door de beelden van wanhoop en afbraak uit de Bijlmermeer van de jaren ’80, besloot Mireille op haar 13e: ‘er is ook nog een andere kant van het verhaal en die ga ik vertellen’. Het dreef haar om de thema’s beeldvorming en diversiteit op te pakken. Op de middelbare school waren dat gesprekken over feminisme, op de Universiteit vragen over criteria van het studentencorps en bij Randstad Uitzendbureau was dat door geduldig ‘lastige’ onderwerpen te agenderen. De rode draad: ze zoekt actief naar en vertolkt bij afwezigheid het tegengeluid. Dat leidt tot begrip. En het leidt ook tot conflict. Gelukkig is ze daar niet bang voor. Integendeel, ze gaat het aan en vindt er veel plezier in om het samen op te lossen. Het toverwoord is daarbij: aandacht. En o ja: lef.

Gijs van Beek

Gijs is actieonderzoeker en sociatel business developer in complexe omgevingen en co-founder van Textgain. Hij werkt graag met en tussen profit / non-profit, innovatieve technologie, actuele content, verschillende stakeholders en diverse doelgroepen om maatschappelijke verbeteringen te realiseren. Binnen Textgain is hij o.a. projectcoördinator van Detect then Act en het European Observatory of Online Hate.

Gepubliceerd door  FLOOR 27 mei 2021

Datum

Startdatum 27 mei

Tijd

19:00 - 20:00 uur