Hogeschool van Amsterdam

FLOOR

Wat leert het onderwijs van corona?

Livestream vanuit Pakhuis de Zwijger

Evenement

Studeren is veel meer dan het simpelweg behalen van een diploma. Ook aspecten zoals burgerschap, zelfontplooiing en het leren samenwerken met mensen uit andere disciplines, staan hoog op de educatieve agenda. Wat is goed onderwijs eigenlijk? En wat is de rol van een docent, een student en van een schoolgebouw nog anno 2021? Tijdens 'Wat leert het onderwijs van corona?' praten we met docenten, studenten en de politiek over welke lessen we in deze periode leren voor de toekomst van ons onderwijs.

De coronacrisis heeft de onderwijswereld totaal op z’n kop gezet. Studenten ontmoeten elkaar nog nauwelijks en docenten moesten zich zo ongeveer om laten scholen tot ict-expert om aan alle digitale verwachtingen te voldoen. Dit was voor zowel docent als student verre van ideaal. Maar we hebben hierdoor wel geleerd dat bepaalde digitale middelen nieuwe mogelijkheden bieden. Moeten we daarom meer investeren in technische toepassingen om zo het onderwijs actueel te houden, of moeten we wellicht eerst een stap terug doen voordat we het systeem fundamenteel anders inrichten?

Frank Kresin

Drs. Frank Kresin is sinds februari 2019 decaan van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam. In 2017 en 2018 was hij managing director van het DesignLab van de Universiteit Twente. Daarvoor was hij tien jaar verbonden aan Waag Society, waarvan zeven jaar als research director. Hij heeft een achtergrond als filmmaker, een universitair diploma AI en werkte bij de UvA en de Digitale Universiteit. Hij stond aan de wieg van een groot aantal onderzoeksprogramma’s en -projecten op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie en is nauw betrokken bij de thema’s Digital Social Innovation, Citizen Science, Critical Making en Responsible Design. Frank zat zes jaar in het bestuur van ISOC NL en zit momenteel in het bestuur van The Mobile City en in de Raad van Toezicht van CREA, V2_ en Tetem.



Esma Kendir

Als bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond (LSVB) komt Esma op voor de belangen van 750.000 studenten. In het kader van onderwijstoegankelijkheid zet ze zich onder andere in voor kansengelijkheid, diversiteit & inclusie en betere studievoorlichting. Daarnaast pleit ze voor kwalitatiever hoger onderwijs in Nederland en speelt ze in op de uitdagingen in het hoger onderwijs die de coronacrisis met zich mee hebben gebracht. Vorig jaar rondde Esma haar bachelor Bedrijfskunde en pre-master Informatiekunde af. Als voorzitter van de islamitisch geïnspireerde studentenvereniging IDEE deed ze tevens ervaring op in het besturen van een multiculturele organisatie.







foto: Monique Kooijmans

Youssef el Bouhassani

Na een master aan de TU Delft in Aerospace Engineering heeft Youssef El Bouhassani deelgenomen aan de Nationale DenkTank over Big Data. Vanaf 2015 is hij docent en onderzoeker aan de HvA. In 2017 werd hij op de HvA uitgeroepen tot Docent van het Jaar en in 2018 werd hij gekozen tot docent van het jaar van heel Nederland. Youssef was ook een van de sprekers TEDxHvAmsterdam. Hij is mede-oprichter van LeerLevels. Een onderwijsplatform gedreven door A.I. om gepersonaliseerd onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken.








Ilana Rooderkerk

Ilana Rooderkerk is gemeenteraadslid voor D66 in Amsterdam en voert het woord over onderwijs. Voordat ze in 2018 raadslid werd was ze vanaf 2014 bestuurscommissielid in stadsdeel West. Ze heeft een achtergrond als politicologe en actrice. Als gemeenteraadslid diende ze onder meer voorstel in om te investeren in burgerschapsonderwijs. Dat leidde tot een stadsbrede aanpak voor les is burgerschap, zodat je op school niet alleen leert om iets te worden, maar ook om iemand te worden. Daarnaast riep ze de burgemeester op om op zoek te gaan naar studieruimte voor studenten in gemeentelijke gebouwen tijdens corona.






Anouk Zuurmond

Anouk is neerlandica en filosofe en heeft gewerkt als lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht. Ze is momenteel werkzaam als universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze onderwijs verzorgt op het gebied van onderwijsfilosofie en ethiek en de masteropleiding Ethics of Education coördineert. Ze is tevens als onderzoeker aangesloten bij het lectoraat Normatieve professionalisering van de Hogeschool Utrecht.










Elijah Alvares

Elijah (22) is derdejaars bestuurskundestudent en studentassessor aan de HvA. Daarnaast is hij secretaris van het Landelijk Netwerk Diversiteit en Inclusie voor de PvdA en werkt hij iedere vrijdag als onderwijsassistent op een basisschool in Diemen. Elijah zet zich in voor een sociaal rechtvaardige samenleving waarin men elkaar opzoekt om te komen tot overeenkomsten en het sluiten van compromissen. “Ik ben een maatschappelijk betrokken twintiger en bevind mij in uiteenlopende leefwerelden waardoor ik een brede visie heb kunnen ontwikkelen op sociale vraagstukken.”







Mahutin Awunou (Moderator)

Mahutin Awunou is docent Social Work aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze heeft verschillende onderwijsprogramma’s ontwikkeld met focus op anti-racisme en dekolonisatie. Ze is een ervaren moderator en gespreksleider in het theater en voor verschillende culturele platformen in het land.












Gepubliceerd door  FLOOR 24 november 2020

Datum

Startdatum 02 dec

Tijd

14:00 - 15:00 uur