Onderzoek scholingsbehoefte techniekdocenten

Wat willen techniekdocenten en toekomstige techniekdocenten leren?

14 okt 2022 16:41 | Faculteit Onderwijs en Opvoeding

In maart jl. heeft de Academie van de Stad in opdracht van de HvA een onderzoek uitgevoerd naar scholingsbehoeften van docenten techniek en toekomstige docenten techniek.

In de periode maart tot en met mei van dit jaar heeft een aantal jonge onderzoekers van de Academie van de Stad technische docenten, werkzaam op achtentwintig (v)mbo- scholen, gevraagd hoe de lerarenopleiding beter kan aansluiten bij de scholingsbehoefte van deze doelgroep. De antwoorden geven de Hogeschool van Amsterdam bruikbare inzichten voor de flexibilisering van de lerarenopleiding techniek.

De aanbevelingen in een notendop zijn:

• Leraren en leidinggevenden zouden graag een persoonlijk afgestemd scholingsaanbod zien, waarbij het met name gemakkelijker wordt om vrijstellingen te krijgen als leraren al veel werkervaring hebben.
  • Leraren vinden het belangrijk dat de opleiding is afgestemd op wat er werkelijk op school gebeurt.
  • Een mengvorm van online-leren en leren op locatie heeft de voorkeur.
  • Voor veel mensen uit de technieksector zijn de vele (reflectie)-verslagen een drempel om te starten met de lerarenopleiding. Er zou meer ruimte moeten zijn voor alternatieve vormen om competenties te toetsen.

• De leraren bevelen aan meer praktijk- en minder theorievakken te geven.

Lees de samenvatting van het rapport