Rechtendocenten samen met ombudsman de wijk in

28 okt 2022 17:36 | Faculteit Maatschappij en Recht

De ombudsman van de regio Amsterdam trekt met zijn ‘ombulance’ de wijk in om in gesprek te gaan met bewoners. HvA-docenten van de opleiding HBO-Rechten rijden mee om verhalen op te halen waarmee ze hun onderwijs kunnen verrijken.

Een rijdende rechter kenden we al, maar sinds oktober is er ook een rijdende ombudsman. Munish Ramlal, ombudsman van de metropoolregio Amsterdam, helpt burgers die problemen ervaren met hun gemeente. Om dit zo laagdrempelig mogelijk te doen, gaat hij regelmatig met zijn ombulance de wijk in om rechtstreeks met bewoners in gesprek te gaan. De Hogeschool van Amsterdam werkt mee aan dit project. Docenten van de opleiding HBO-Rechten rijden mee om signalen en problemen op te halen, die zij vervolgens kunnen toepassen in het rechtenonderwijs.

Actueel en relevant onderwijs

De opleiding HBO-Rechten van de HvA wil professionals opleiden die dichtbij de maatschappij en de burger zelf staan. Met deze samenwerking krijgen docenten de kans hun onderwijs nog actueler en relevanter te maken voor de juridische beroepsprofessional. Fadoua El Moubarek, teammanager HBO-Rechten: “Voor onze docenten is dit een goede gelegenheid om te luisteren naar wat er speelt aan juridische en maatschappelijke kwesties in de stad. Waar krijgen onze studenten straks mee te maken als ze zijn afgestudeerd en bijvoorbeeld bij de gemeente komen te werken? Daar kunnen we ze op voorbereiden met concrete situaties uit de praktijk.”

Onderwijsontwikkeling vanaf de straat

Docent-onderzoeker Lydwine Pijloo reed mee op de ombulance naar het Anton de Komplein in Zuidoost. Welke signalen ving zij op de markt op? “Ik hoorde veel over energiearmoede, mensen die de boodschappen niet meer kunnen betalen, maar ook over problemen met de gemeente die niet reageert op vragen of klachten. Veel van de problemen die we hier horen kunnen we meenemen in de ontwikkeling van ons onderwijs, als specifieke casussen waar onze studenten aan kunnen werken.”

Ombudsman Munish Ramlal en HvA-docent Lydwine Pijloo in gesprek op het Anton de Komplein

Een van de speerpunten van de opleiding HBO-Rechten aan de HvA is om studenten op te leiden tot responsieve juristen, die kunnen laveren tussen rechtmatigheid en rechtvaardigheid. “De ombudsman weet als geen ander wanneer rechtmatigheid zijn doel voorbij schiet en plaats moet maken voor rechtvaardigheid,” zegt opleidingsmanager Mohamed el Gartit. “Wij zien dit project als een eerste stap naar bredere samenwerking met de ombudsman van de metropoolregio Amsterdam en gaan verkennen hoe we dit via bijvoorbeeld stages en afstudeeropdrachten kunnen uitbreiden.”

Dit jaar rijden docenten HBO-Rechten nog mee met bezoeken van de ombulance aan de gemeenten Zaanstad, Amstelveen, Almere en Diemen.

Zie ook