HvA-studenten helpen met belastingaangifte in coronatijd

21 apr 2021 13:19 | Faculteit Maatschappij en Recht

Ook dit voorjaar helpen studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) bewoners met hun belastingaangifte. Amsterdammers kunnen gratis persoonlijke hulp krijgen op vestigingen van de OBA en, sinds de coronacrisis, nu ook door te videobellen met studenten.

De studenten volgen de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening, HBO-Rechten of Finance, Tax and Advice en lopen stage bij Het Juridisch Spreekuur van de HvA, een loket voor gratis juridisch advies.

Tijdens de OBA Belastingdagen (van 25 maart t/m 22 april) helpen de studenten Amsterdammers die moeite hebben met hun belastingaangifte, bijvoorbeeld vanwege hun leeftijd of omdat ze de taal niet machtig zijn.

Studenten helpen Amsterdammers met belastingaangifte in de OBA

Paaseitjes

Het initiatief is een duidelijke win-winsituatie voor alle betrokkenen. De studenten doen zowel inhoudelijke kennis op over het belastingstelsel als praktijkervaring in het bieden van juridische dienstverlening. En de bewoners die aanhikken tegen hun belastingopgaaf zijn vooral ontzettend blij met de persoonlijke hulp van de studenten.

Kelly Tobi, derdejaars student HBO-Rechten: “Ik merk dat het voor veel mensen een drempel is om aangifte te doen en ik vind het belangrijk om ze hierin te ondersteunen. Vaak is de aangifte niet ingewikkeld, maar het idee van aangifte doen is vooral spannend. Veel mensen zijn echt opgelucht als het eenmaal is ingevuld. En ze zijn ons ontzettend dankbaar dat we ze kunnen helpen met hun belastingaangifte. Een cliënt had zelfs paaseitjes voor ons meegenomen.”

Videobellen

De OBA zorgde voor corona-proof locaties voorzien van spatschermen. Daarnaast kunnen cliënten nu ook via videobellen advies krijgen. Lilian Stuger-Kembel, coördinator van Het Juridisch Spreekuur: “We zijn met de optie voor videobellen begonnen tijdens de eerste lockdown. Deze hybride manier om onze hulp aan te bieden, zowel fysiek als online, zal ook na de coronacrisis niet meer weg te denken zijn.”