'De meeste mensen kunnen deugen, ook voor het klimaat'

Hoe stimuleer je burgers om zich milieubewuster te gedragen?

19 okt 2020 17:26 | Faculteit Maatschappij en Recht

Ja, de meeste mensen deugen, stellen HvA-onderzoekers Reint Jan Renes en Krispijn Faddegon in Het Parool op 19 oktober. Maar ze moeten vaak wel een handje worden geholpen, zeker als het gaat over het klimaat.

Als samenleving staan we voor grote milieuopgaven die ander gedrag van burgers vereisen. Zo moeten we minder vliegen, minder vlees eten en duurzame kleding kopen. Ondertussen is het gewenste gedrag nog ver te zoeken in Nederland. Waarom gedragen mensen zich niet klimaatvriendelijker?

Twee recente studies van de Hogeschool van Amsterdam laten zien dat mensen zich wel degelijk klimaatvriendelijker kunnen gedragen als goed gekeken wordt naar wat hen tegenhoudt of stimuleert. In een opiniestuk in Het Parool leggen de onderzoekers van het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad uit wat er nodig is om duurzamer gedrag te stimuleren.