José Teunissen wordt nieuwe opleidingsmanager van AMFI

13 dec 2022 16:05 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

José Teunissen wordt per 1 maart de nieuwe opleidingsmanager van AMFI, het Amsterdam Fashion Institute (Hogeschool van Amsterdam). Op dit moment is Teunissen decaan van de School of Design and Technology aan het College of Fashion van de University of the Arts in Londen en professor in Fashion Theory. Daar heeft zij volop ingezet op een Equality, Diversity and Inclusivity-beleid dat intussen is geïmplementeerd in alle lagen van de organisatie. Daarvoor was zij lange tijd lector Modevormgeving aan ArtEZ.

In ruim dertig jaar ervaring in het kunstonderwijs en -onderzoek heeft Teunissen een uitgebreid netwerk opgebouwd. Zij heeft een sterke internationale reputatie als leider van een instituut, als onderzoeker en als curator. In 2002 startte Teunissen als lector Modevormgeving aan ArtEZ Hogeschool als een van de eerste lectoren van Nederland. In haar periode als lector leidde zij onder meer de onderzoeksagenda van CLICKNL en was zij curator van verschillende tentoonstellingen en collecties (o.a. Centraal Museum Utrecht). In 2016 startte Teunissen als decaan van de School of Design and Technology aan het London College of Fashion, waar zij een belangrijke rol heeft gespeeld in de positionering en de verdere ontwikkeling van het mode-onderwijs en -onderzoek.

Duurzaamheid, digitalisering en diversiteit

Naast haar rol als decaan leidt Teunissen het Centre for Sustainable Fashion, een van de onderzoekscentra van de UAL, en is zij actief als (hoofd)onderzoeker in Europese projecten. Samen met Europese partnerinstituten en de modeindustrie heeft zij nieuwe onderwijsvormen en pilots op het gebied van modetechnologie en duurzaamheid ontwikkeld. Ook in het onderwijs en onderzoek van AMFI gaat aandacht uit naar deze onderwerpen, en Teunissen ziet dan ook veel overeenkomsten en potentie: “Het interessante aan AMFI is dat het een (inter)nationaal erkend mode-instituut is dat zich in de ‘voorhoede’ van het werkveld beweegt met een duidelijke focus op duurzaamheid en digitalisering. Het lijkt me belangrijk dat AMFI die positie vasthoudt, vanuit een cultuur waarin divers talent en verschillende culturele achtergronden vooropstaan, en een nadruk ligt op empathie en samenwerking in plaats van op competitie.”

Decaan Frank Kresin van de HvA-faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie: “Ik ben bijzonder verheugd over de komst van José Teunissen naar AMFI. Zij is een ervaren leider met een groot hart voor mode, studenten en medewerkers, die aan het roer stond van een prestigieus mode-instituut dat ze op een nieuwe koers heeft gezet. Daarnaast is ze een uitstekend onderzoeker die vanuit het lectoraat Fashion Research en Technology zal bijdragen aan het mode-onderzoek. Ik ben er dan ook van overtuigd dat AMFI onder haar bezielende leiding zal floreren en kijk ernaar uit om met haar samen te werken.”

Teunissen volgt per maart 2023 interim-directeur Louise ter Kuile op, die de opleiding vanaf januari 2022 leidde. In haar rol als opleidingsmanager zal Teunissen verder bouwen aan AMFI als een toonaangevend mode-instituut én een prettige en sociaal veilige plek, waarin studenten en medewerkers zich welkom, gewaardeerd, gezien en gehoord voelen. Daarnaast zal Teunissen zich een dag per week richten op onderzoek in het lectoraat Fashion Research & Technology.