Bekijk Nederlands eerste kunstwerk gemaakt met kwantumcomputer

Kunstenaar Jeroen van der Most verkent de ethische dilemma’s van kunstmatige intelligentie

14 dec 2022 15:30 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Kan kunstmatige intelligentie ethische afwegingen maken? Dat onderzoekt kunstenaar Jeroen van der Most in zijn nieuwe installatie Quantum Cat, die gebruikmaakt van zowel kunstmatige intelligentie als een kwantumcomputer. Van der Most maakte dit kunstwerk als artist-in-residence aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Quantum Cat is in december te zien in HvA-locatie Benno Premselahuis, en wordt in januari getoond op de internationale techbeurs CES in Las Vegas.

Bekijk de video over Quantum Cat

De installatie Quantum Cat kwam tot stand tijdens een artist-residency van Jeroen van der Most aan de Hogeschool van Amsterdam. Nanda Piersma, lector Responsible IT nam het initiatief voor de samenwerking met Van der Most. Haar lectoraat doet onderzoek naar nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (A.I.) en quantumcomputing, en hoe we die op een maatschappelijk verantwoorde manier kunnen inzetten. “Kunstenaars kunnen een waardevolle toevoeging zijn op wetenschap, omdat ze creatieve oplossingen aandragen of onverwachte vragen stellen", zegt Piersma. "Juist doordat ze afstand van de wetenschap staan, kunnen kunstenaars niet alleen bevragen waarméé wij wetenschappers bezig zijn maar ook het waaróm.” Jeroen van der Most werkte voor het kunstwerk samen met Piersma en haar onderzoeksteam. Sinds vorige week is Quantum Cat te zien op de Hogeschool van Amsterdam, vanaf januari gaat het werk op wereldtournee.

A.I. genereert teksten over ethische kwesties

De interactieve installatie Quantum Cat bestaat uit een stapel houten kisten uit de vorige eeuw. In twee kisten staat een beeldscherm waarop voortdurend wisselende teksten afdraaien die zijn gegenereerd door kunstmatige intelligentie. De teksten zijn gebaseerd op een livescan van Twitter, via een algoritme dat Van der Most voor dit kunstwerk ontwikkelde met HvA-onderzoekers. Het algoritme zoekt naar Nederlandse berichten (in regio Amsterdam) over morele vraagstukken als diversiteit, vrijheid versus veiligheid of de belangen van de economie versus ecologie. Op basis van deze tweets worden met kustmatige intelligentie telkens verschillende ethische standpunten verwoord. De teksten die kunstmatige intelligentie genereert zijn volgens Van der Most amper nog te onderscheiden van menselijke teksten.

‘Schrödingers kat’

De ethische bespiegelingen zijn te zien op boekpagina’s die open- en dichtklappen, daarnaast beweegt een virtueel kattenhoofd. “De kat op het beeldscherm wikt en weegt, en geeft voortdurend twee min of meer tegengestelde morele afwegingen.” Met de keuze voor een digitale kat als ethisch orakel refereert Van der Most naar ‘Schrödingers kat’. Dit wereldberoemde wetenschappelijke gedachtenexperiment uit de jaren dertig is bedacht door Erwin Schrödinger, een grondlegger van de kwantummechanica.

Experimentele kwantumcomputer gebruikt

Voor de digitale afbeeldingen van de kat en de weergave van teksten in het kunstwerk gebruikte van der Most een experimentele kwantumcomputer van de TU Delft. Dit is het eerste kunstwerk dat met een Nederlandse kwantumcomputer is vervaardigd. "Al gaat het mij vooral om de conceptuele laag”, zegt Van der Most. “Een kwantumcomputer kan meerdere uitkomsten tegelijk produceren en daarmee ook meerdere posities innemen, iets wat ook nodig is voor een gebalanceerde ethische afweging. Daarom heb ik de ethische beslissingen van kunstmatige intelligentie verbeeld als Schrödingers kat. Je weet ook nooit welke ethische afweging je te zien krijgt."

Tweets over Amsterdam

Een voorwaarde voor het kunstwerk was dat de installatie actuele vraagstukken in de gemeente Amsterdam zou bevragen. De ethische bespiegelingen door de kunstmatige intelligentie in het kunstwerk zijn dan ook gebaseerd op tweets over Amsterdam. Het aanvullende voorstel van Van der Most om een kwantumcomputer te gebruiken bleek een schot in de roos, zegt Nanda Piersma: “Bij kwantummechanica ga je ervan uit dat iets pas zijn definitieve vorm aanneemt op het moment dat je het waarneemt. Oftewel: er is helemaal geen zekerheid over je observaties. Er bestaat dan ook niet zoiets als objectieve data. Dat zijn bij uitstek zaken waarmee exacte IT-wetenschappers niet zo goed raad weten. De installatie van Jeroen helpt ons met zulke onvoorspelbaarheid om te gaan."

Met de keuze voor een digitale kat als ethisch orakel refereert Van der Most naar de ‘Schrödingers kat’. Dit wereldberoemde wetenschappelijke gedachtenexperiment uit de jaren dertig is bedacht door Erwin Schrödinger, een grondlegger van de kwantummechanica. Deze natuurkundige theorie gaat ervan uit dat subatomaire deeltjes, zo ongeveer de allerkleinste bouwstenen van de fysieke wereld, niet stabiel zijn. Pas als je het atoomdeel waarneemt, neemt het een vaste plek in. Als metafoor voor deze abstracte theorie bedacht Schrödinger een kat in een gesloten doos wiens leven afhangt van de positie van één bepaald atoomdeeltje. Maar aangezien atoomdeeltjes instabiel zijn, is de kat dus levend en dood tegelijk. Pas als je de doos openmaakt en de positie van het atoomdeel waarneemt, weet je dus ook of de kat leeft of niet. De uitkomst is per definitie onvoorspelbaar.