VR-museum over LHBTIQ+-cultuur te zien tijdens Museumnacht

Grachtenmuseum toont werk van studenten master DIgital Design

3 nov 2022 16:16 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Bezoekers van de Amsterdamse Museumnacht kunnen zaterdag 5 november in het Grachtenmuseum het eerste Virtual Reality-museum over LHBTIQ+-cultuur bekijken. Ook kunnen zij meteen doorgeven wat niet mag ontbreken in dit eerste Nederlandse museum over queercultuur, door hun ideeën aan te brengen in twee kunstinstallaties. Zowel het VR-museum over queercultuur als de interactieve installaties zijn gemaakt door studenten van de HvA-master Digital Design.

Het VR-museum over LHBTIQ+-cultuur is eerder dit jaar ontwikkeld door studenten Casper Sterrenburg, Anastasia Maimescu, Damir Ćatibović en Olico Matsjitadze van de HvA-master Digital Design. Het museum bevat onder andere ervaringsverhalen, een selectie van Pride Photo 2022 en een virtuele canal parade. Het Grachtenmuseum zag het belang ervan om dit initiatief te tonen tijdens Museumnacht, en wil meteen het publiek – dat vooral bestaat uit jongeren- actief bij deze ervaring te betrekken. “Nederland heeft nog niet een dergelijk museum, en deze VR-tour is een mooie eerste aanzet”, zegt Martijn Bosch, directeur van het Grachtenmuseum. “Hopelijk ontstaat er hierdoor een gevoel van urgentie voor de komst van zo’n museum en hebben ook wij er een bescheiden rol in kunnen spelen.”

Bekijk de demo van het VR-museum over LHBTIQ+-cultuur

Rainbow Tree

Om het publiek te stimuleren om na te denken over de invulling van het virtuele LHBTIQ+-museum, schakelde het Grachtenmuseum twee nieuwe studentengroepen in van de master Digital Design, die twee originele, interactieve installaties maakten om de meningen van het publiek op te halen. De ene groep ontwikkelde de Rainbow Tree: een twee meter hoge boom als kunstwerk, waar bezoekers gekleurde linten in kunnen hangen. Bezoekers geven daarmee antwoord op de vraag over wat zij graag willen weten over de canal parade. Iedere kleur lintje staat voor een ander (vast) antwoord. Gedurende de nacht raakt de boom gevuld met gekleurde linten; een live-datavisualisatie die past bij de drukte en de feestelijke sfeer van Museumnacht.

Interactive Canal Installation

De andere groep ontwikkelde een grote, fysieke kaart van de Amsterdamse grachten, de Interactive Canal Installation. Op de kaart zijn verschillende thema’s van LHBTIQ+-cultuur weergegeven, die bezoekers zouden willen terugzien in een queermuseum. Bijvoorbeeld ‘mythes rond LHBTIQ+’. Bezoekers kunnen thema’s die hen interessant lijken met touwtjes aan elkaar te verbinden. Aan het einde van de avond zie je aan de patronen en dikte van het touw wat mensen het belangrijkst vinden. De installatie staat ook symbool voor hoe Amsterdam, de grachten en de LHBTIQ+-community verbonden zijn met elkaar.

De Interactive Canal Installation voor en na Museumnacht

Verfrissende ideeën

Directeur Martijn Bosch is te spreken over de rol van de studenten: “We vertellen hier ook het bredere verhaal dat samenhangt met de Amsterdamse grachten; ook natuur en klimaat, geschiedenis doen ertoe, en natuurlijk de canal parade. We zijn verrast door de verfrissende en creatieve manieren waarop studenten het publiek activeren om over deze actuele thema’s, die Amsterdam raken, na te denken.”

Ook tour met vluchtelingenboot

Het Grachtenmuseum organiseert tijdens Museumnacht onder andere een tour door haar kamers, inclusief de Andriessen-pronkkamer met 18e eeuwse wandschilderingen. Ook is er een samenwerking met Rederij Lampedusa; elk uur vertrekt vanaf het museum een voormalige vluchtelingenboot voor een rondvaart door de grachten, waarbij oud-vluchtelingen uitleg geven over de reis die zij doormaakten. Daarnaast zijn het LHBTIQ+-museum in VR en de twee kunstinstallaties van de HvA-studenten te zien in de Groene Salon; de kamer naast de ingang.

30.000 bezoekers verwacht

De Amsterdamse Museumnacht is met 30.000 tickets uitverkocht; bezoekers kunnen zaterdagavond tussen 19 uur en 2 uur binnenvallen bij bijna 60 locaties in de stad. In het Grachtenmuseum worden zo’n 1500 bezoekers verwacht.

Het studententeam van de Rainbow Tree