Eyecatcher: de kerstboom in de etalage van University Store

1 dec 2022 14:28 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Net als vorig jaar vroeg de University Store van de HvA studenten van de minor Ondernemerschap om een feestelijke etalage te ontwerpen, die gebaseerd is op een duurzaam idee. Dat is gelukt: vanaf deze week schittert in de etalage van het Wibauthuis een prachtige kerstboom die volledig is gemaakt van restmaterialen. De kerstboom is gemaakt door twee student-ondernemingen: Ball-up, een start-up die onbruikbare sportballen upcyclet tot nieuwe producten, en VIN-atelier, een start-up die unieke kledingstukken maakt van restanten uit de mode-industrie.

Deadstock materiaal van Italiaanse modehuizen

Studenten Simone Keukelaar en Beaudine Sluijmers, leerden elkaar kennen in het eerste jaar van AMFI, werden vriendinnen en zakenpartners, en vervolgens hebben zij tijdens de minor Ondernemerschap Vin Atelier opgericht. Onder deze vlag maken en verkopen ze kledingstukken van deadstock-materiaal (restanten) uit de kledingindustrie. Beadine: “We hebben veel geluk met een goed contact dat iedere week naar Italië reist en reststoffen verzamelt van luxe modehuizen. Wij mogen daar tegen een klein bedrag de materialen uitpikken die we kunnen gebruiken. De namen van die modehuizen mogen we niet noemen, maar we kunnen wel zeggen dat de stoffen écht van hoge kwaliteit zijn. Het is heel tof om daar als beginnend bedrijf mee te mogen werken.”

Best of both worlds

Het concept van VIN Atelier viel ook op bij Jessica Singh van de HvA University Store, die als coach verbonden is aan de minor Ondernemerschap. Zijn vroeg Beaudine en Simone om dit jaar de duurzame en innovatieve kerstetalage te maken van de HvA University Store. " We waren volledig vrij in het hele proces; van het bedenken tot de uitwerking", zegt Beaudine. "Samen met een ander team hebben we in een maand tijd deze etalage ontwikkeld. Het team van Ball Up , met onder meer studenten Technische Bedrijfskunde, werkt met overgebleven voetballen, en wij met overgebleven materiaal uit de mode-industrie. Hun uitstraling is veel stoerder, maar dat in combinatie met de luxe van VIN maakt het voor iedereen interessant.”

Om in de gaten te houden

Dat Simone en Beaudine goed op elkaar ingespeeld zijn, blijkt wel uit hun eerste collectie met blazers, die woensdag 30 november tijdens de onthulling van de etalage werd gepresenteerd. De blazers zijn allemaal uniek en met de hand gemaakt. Simone: “Mijn kracht ligt bij het stuk branding, content creëren en marketing. Terwijl Beaudine juist patronen kan tekenen en zo een nieuwe blazer in elkaar zet. We vullen elkaar echt aan en zijn het op creatief vlak snel eens. We hopen onze collectie snel uit te breiden met meerdere kledingstukken.”

Binnenkort gaat de webshop van VIN atelier live. Benieuwd naar de items? In de kerstetalage is één blazer te bewonderen en op Instagram kun je VIN atelier alvast volgen .
Bekijk hier ook wat de studenten van Ball-up allemaal maken van afgedankte voetballen.