Studenten en Koninklijke Visio werken aan ideale voice-assistent

17 sep 2021 14:01 | Afdeling Communicatie

Spraakgestuurde technologie heeft de toekomst, daar zijn veel bedrijven het over eens. Voice assistenten als Siri of Alexa helpen straks in huis en in de auto, maar ook grote websites zetten in op spraaktechnologie. Koninklijke Visio en CMD-studenten van de HvA werkten samen aan zo’n nieuwe voice assistent en namen daarvoor de webshop Coolblue als uitgangspunt. Want degenen die deze technologie al veel gebruiken, namelijk blinden en slechtzienden, kunnen bij uitstek hierover meedenken.

Als je ervoor wilt zorgen dat spraaktechnologie zo functioneel mogelijk is, kun je die het beste ontwikkelen met de mensen die er nu al het meest gebruik van maken. Dat is de gedachte van Koninklijke Visio, het expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen. Blinde medewerkers van Visio hebben daarom onderzocht hoe je een voice assistent van webwinkel Coolblue zo optimaal mogelijk kan laten werken, samen met studenten van de HvA-minor User Experience Design.

Gebruiker moet voorop

“Het web is niet inclusief en dat is de schuld van ontwerpers en ontwikkelaars van sites,” zegt docent Yuri Westplat, die vanuit de HvA het project begeleidde. “De groep creatieven die nieuwe technologie ontwikkelt is best eenzijdig, terwijl je altijd je gebruiker voorop moet zetten. Als je oud bent, laaggeletterd of bijvoorbeeld slechtziend is het heel moeilijk navigeren op het web.”

Timon van Hasselt van Koninklijke Visio vindt ook dat het verbeteren van de toegankelijkheid van websites geen verplicht nummer achteraf moet zijn. “Inclusief design betekent voor mij dat het voor iedereen handiger is, dus niet alleen voor blinden- en slechtzienden. Het interessante aan voice assistenten is dat je een heel ander startpunt hebt dan op een reguliere website, maar gemakkelijker en sneller aan dezelfde informatie komt. Het is mooi om bedrijven als Coolblue vanuit dat startpunt te laten nadenken over het ontwerpen van hun webwinkel.”

Bekijk en/of beluister het Coolblue Voice-Mockup filmpje

Winkelen met een voice assistent

Voor een inclusief web is belangrijk dat de ontwerpers van de toekomst op een andere manier naar design leren kijken. De studenten van Yuri zijn daarom samen met een aantal blinde medewerkers van Visio aan de slag gegaan met de vraag: stel dat je online wil winkelen met hulp van een voice assistent, hoe gaat dat dan in zijn werk?

Het resultaat van die zoektocht zijn een aantal mogelijk design principles voor een voice assistent, gedemonstreerd met een zogeheten mock up video. “De studenten hadden maar zes weken, maar ik was echt heel positief over wat ze hebben gemaakt,” zegt Timon. “Er is natuurlijk maar een beperkte hoeveelheid informatie die je in een gesprek met een voice assistent kan verwerken. Het is dus echt moeilijk om er via zo’n assistent voor te zorgen dat je toch op de goede plek terecht komt. Daar was door de studenten heel goed over nagedacht.”

Timon hoopt dat partijen als Coolblue met de lessen van de HvA-studenten aan de slag gaan, maar ziet ook de meerwaarde voor de studenten zelf. “Het is goed als studenten op basis hiervan leren over hoe je websites echt anders kan inrichten. Als je uitgaat van voice technologie als basis voor je design, wat betekent dat dan voor hoe je website opgebouwd is? Nu ligt de nadruk nog heel erg op het visuele aspect, namelijk zoveel mogelijk informatie op één scherm willen tonen.”

Voicetechnologie voor iedereen

Docent Yuri beaamt dat, en stelt bovendien dat voicetechnologie een techniek is die je als jonge ontwerper niet wilt missen. “Wij moeten in het onderwijs het goede voorbeeld geven en dat betekent ook dat je zo inclusief mogelijk ontwerpt. Merken willen én vernieuwend, én goed voor de wereld zijn. Dan is voicetechnologie volgens mij heel belangrijk.” Visio en de HvA hopen verder te werken aan voice assistenten voor iedereen, vanuit de ervaringen van blinde en slechtziende mensen; bijvoorbeeld in de nieuwe FDMCI-minor Conversational Interface die start in februari.

Het project van de derdejaarsstudenten van Yuri in samenwerking met Koninklijke Visio werd afgelopen jaar genomineerd als een van de beste onderwijsprojecten van de opleiding Communicatie Media & Design van de HvA. Bekijk en/of luister het Coolblue Voice-Mockup filmpje hier.

Het studententeam

Betrokken medewerkers van Koninklijke Visio