Nieuwe Associate degrees starten vanuit behoefte werkveld

Software-ontwikkelaars en frontenders binnen twee jaar klaar voor arbeidsmarkt

1 jul 2021 09:05 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Wereldwijd is grote behoefte aan IT-talent. Maar nergens ter wereld is het tekort aan software-ontwikkelaars zo groot als in Nederland, en dan met name regio Amsterdam. Om snel en gedegen op die behoefte in te springen, start de HvA per september twee nieuwe Associate degrees, in samenwerking met het bedrijfsleven: Software Development en Frontend Design & Development.

De regio Amsterdam heeft prangende behoefte aan hoogopgeleid ICT-personeel, dat met name praktische opdrachten en problemen kan aanpakken en oplossen. Vooral software-ontwikkelaars zijn hard nodig. Vandaar dat een nieuwe Associate degree (Ad) Software Development start en nu geopend is voor inschrijving. De HvA werkt hiervoor nauw samen met ROC van Amsterdam, BIT Academy en het bedrijfsleven.

Schakel nodig

“Vanuit de regio horen we dat doortastende software-ontwikkelaars nodig zijn die hands-on gekaderde problemen oplossen, en tegelijk doortastend te werk gaan”, zegt Reza Esmaili, hoofddocent bij de nieuwe Ad Software Development. “De werkvloer heeft een schakel nodig tussen de hoogopgeleide ICT’ers, die een probleem breed analyseren en de lijnen uitstippelen, en mbo’ers die heel concrete opdrachten uitvoeren.”

Eerste opleiding in Nederland voor gewilde ‘frontenders’

Die combinatie van praktijkgericht en probleemoplossend te werk gaan, is ook gewild voor ontwerpers/ontwikkelaars die de gebruikerskant van websites en -applicaties ontwerpen en bouwen, zogenaamde ‘frontenders’. Bedrijven in regio Amsterdam staan te springen om deze werknemers, maar er bestond nog geen opleiding specifiek in deze richting. Vandaar dat de HvA nu als eerste in Nederland een Ad aanbiedt voor talent op dit gebied: Frontend Design & Development.

Tweejarige opleiding: voordeel voor student én bedrijfsleven

De nieuwe Ad’s zijn zo opgezet, dat studenten vanaf dag één voor echte opdrachtgevers aan praktijkopdrachten werken. Dat doen zij in multidisciplinaire teams. Afstudeerders kunnen na twee jaar direct aan de slag, vanwege hun ervaring met het bedrijfsleven. Zo wordt meteen een bijkomend probleem getackeld dat de werkvloer signaleert, namelijk dat hoopopgeleide software-ontwikkelaars en designers niet altijd al praktijkervaring hebben.

De twee nieuwe Ad’s bieden voordelen voor zowel studenten als het werkveld. Het bedrijfsleven hoeft niet te wachten op software-ontwikkelaars en ‘ frontenders’ die een vierjarige hbo-opleiding doen. En studenten doen in twee jaar zowel praktijkervaring op als theoretische kennis, leggen connecties op de werkvloer, en kunnen na afloop direct in het bedrijfsleven instromen.

De tweejarige opleidingen starten per september 2021. Inschrijving is per direct mogelijk. Werkenden met een ICT-achtergrond, die op zoek zijn naar verdieping, kunnen zich tot 15 augustus 2021 aanmelden, evenals ambitieuze studenten met een afgeronde mbo-4-opleiding, havisten en vwo’ers.