Websites politieke partijen blijken niet duurzaam

22 apr 2021 10:05 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

De websites van bijna alle landelijke politieke partijen zijn milieuvervuilend. Sites doen er bijvoorbeeld lang over om te laden en dat kost veel energie. Dit blijkt uit een onderzoek van twee masterstudenten van de opleiding Digital Design van de Hogeschool van Amsterdam.

Studenten Julia van Hulst en Aljoscha Gleser beoordeelden in totaal 17 websites van alle politieke partijen die in de Tweede Kamer zitten, via de online tool Ecograder. Hun analyse toont dat slechts twee partijen goed scoren op duurzaamheid, de rest scoort ondermaats; ook partijen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Laadsnelheid

De studenten beoordeelden de vervuiling die websites met zich meebrengen aan de hand van onder meer laadsnelheid, en dit bleek een heikel punt bij de meeste partijwebsites. Hoe langzamer de site laadt, hoe slechter voor het milieu namelijk. Dat komt deels omdat veel websitebezoekers een site binnen enkele seconden weer verlaten als het laden te lang duurt; een zogenaamde bounce back; wat dus neerkomt op onnodig energieverbruik.

Groene opslag

De partijwebsites scoren beter als het gaat om hosting; dat is feitelijk de huur van een server of de opslag in datacentra. Als een datacentrum groene energie gebruikt om te functioneren, is de score van de website hoger. "Maar wat veel gebeurt, is dat websites zelf niet groen hosten, maar een certificaat afkopen ter compensatie van hun milieu-impact", zegt student Julia van Hulst.

Uitstoot groter dan luchtvaart

De studenten begonnen het onderzoek omdat digitale vervuiling nog een onderbelicht thema is. Alle digitale services die we gebruiken, van Netflix tot online shoppen, laten inmiddels een enorme CO2 -voetafdruk achter, maar daar staan we niet bij stil. Intussen is de totale uitstoot van digitale wereld zelfs groter dan die van de wereldwijde luchtvaart, zo blijkt uit onderzoek van non-profitorganisatie We are Social .

Onuitgesproken vorm van vervuiling

“Ons onderzoek naar de uitstoot van partijwebsites is uiteraard enigszins symbolisch", aldus Julia. "Toch is het een goede manier om erop wijzen dat zelfs degenen die dagelijks met de klimaatcrisis te maken hebben, zich niet altijd bewust zijn van de impact van digitale vervuiling. Het blijft een nogal onuitgesproken vorm van vervuiling. En aangezien we steeds digitaler worden, denken we dat dit een gesprek is dat politieke partijen in hun klimaatagenda's moeten belichten."

Impact op de samenleving

Als digitaal ontwerpers zijn de studenten Digital Design zich nu al bewust van de impact die hun werk heeft op de samenleving. “De manier waarop we ontwerpen, beïnvloedt hoe gebruikers omgaan met technologie, en met de digitale diensten waar we zo vertrouwd mee zijn geraakt”, zegt medestudent en -onderzoeker Aljoscha Gleser. “Wij willen onze verantwoordelijkheid als ontwerpers nemen; en zien kansen en oplossingen die enerzijds gebruikers een betere ervaring bieden, maar óók minder negatieve gevolgen kunnen hebben voor het milieu.”

Onderzoeksinfo

Om de duurzaamheid van politieke websites te meten, maakten de studenten gebruik van de online tool Ecograder. Zij beoordeelden de vervuiling die websites met zich meebrengen aan de hand van onder meer laadsnelheid, vindbaarheid, gebruikerservaring en hosting.

Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met persvoorlichting HvA, via persvoorlichting@hva.nl of via l.v.wegener@hva.nl. Of neem contact op met Content Manager Master Digital Design Cíntia Taylor via c.taylor@hva.nl of +31 6 211 040 66.