Hogeschool van Amsterdam

HvA-studenten leren over verkeerslichten

24 feb 2017 09:04 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Heeft het nut om op het knopje te drukken bij een verkeerslicht? En hoe blijven stoplichten langer groen? Sjoerd Linders, het brein achter verkeerslichten in Amsterdam, kwam op uitnodiging van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) naar de Hogeschool van Amsterdam om te spreken tijdens inspiratiesessie ICONS.

Volgens Linders heeft het wel degelijk nut om op de wachtknop te drukken bij een verkeerslicht: 'Ondanks dat het niet altijd invloed heeft is het verstandig om te drukken.' Sjoerd Linders werkt bij de Gemeente Amsterdam (afdeling Ruimte en Duurzaamheid) en maakt deel uit van het team dat alle verkeersregelingen in Amsterdam ontwerpt.

Magnetische lus

Linders vertelt dat stoplichten door een magnetische lus in het asfalt automatisch wachtende fietsers kunnen detecteren. Deze magnetische lus ligt echter niet overal of kan defect zijn. Dan is het indrukken van de knop nodig om het verkeerslicht te laten weten dat je wacht. Voetgangers worden niet opgemerkt door een magnetische lus. Als je te voet bent moet je dus altijd op de knop drukken.

De wachtknop heeft ook een handige functie voor leraren die willen oversteken met hun klas. Zo verklapt Linders: 'Als je op een specifieke manier de knop indrukt blijft het licht langer op groen.' Hoe je moet drukken om langer groen te krijgen wil Linders niet weggeven.

Ideale oplossing

Linders ziet het liefst zo min mogelijk verkeerslichten. ‘Bij vergaderingen komen planologen soms met oplossingen met tientallen verkeerslichten bij een kruising. Ik vertel hen dat een overdaad aan verkeerslichten niet werkt,' zegt Linders. ‘Verkeerslichten op elkaar afstellen, zodat iedereen evenveel groen heeft, wordt bijna onmogelijk als je te veel lichten plaatst.’

Toekomst van verkeerslichten

Om verkeer beter te regelen moeten we volgens Linders verkeerslichten aanpassen op het gedrag van de verkeersdeelnemer. 'Eén manier om dit te doen is met onze telefoon.' Linders ziet een toekomst waarin verkeerslichten contact maken met onze telefoon. Zo kan een voetganger met een applicatie op zijn smartphone vooraf al aangeven te willen oversteken, terwijl hij het licht nadert. Het licht springt dan op groen zodra de voetganger er is. 'Dan hoef je nooit meer te wachten voor een rood licht.'

Linders denkt dat CMD-studenten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van deze applicatie. ‘We moeten gedrag van verkeersdeelnemers meenemen in het ontwerp en dat kunnen CMD-studenten goed onderzoeken.’

Meer informatie

ICONS ontvangt sprekers uit het designlandschap om hun ervaringen te delen met medewerkers en studenten van de HvA. ICONS is een initiatief van de opleiding Communication and Multimedia Design aan de HvA.

Door: Simon de Vries