Opening eerste Skills Garden in Amsterdam

24 jun 2022 00:00

Een Skills Garden is een beweegvriendelijke inrichting van de openbare ruimte om te sporten, spelen en bewegen, ook voor de ongeorganiseerde en spontane beweger. En dat is welkom, want we weten inmiddels dat we te weinig en te eenzijdig bewegen. De Gemeente Amsterdam opende op vrijdag 24 juni samen met de faculteit Bewegen, Sport en Voeding van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) de eerste Amsterdamse Skills Garden in stadsdeel Nieuw-West.

De gemeente Amsterdam streeft naar een gezonde stad en heeft daarvoor allerlei initiatieven en samenwerkingen opgezet. Eén daarvan is het convenant met Urban Vitality van de Hogeschool van Amsterdam, met als doel ‘het vergroten van de gezondheid en sport- en beweegparticipatie en het bevorderen van een actieve leefstijl van de Amsterdammers’. Wethouder Sofyan Mbarki (EZ, Sport, MBO en Jongerenwerk): “De Skills Garden is een multifunctioneel en uitdagend sportveld dat gebruikt kan worden door alle Amsterdammers. We willen dat kinderen en jongeren meer bewegen en daarnaast zoeken we naar meer mogelijkheden om sportvelden ten volle te benutten. De Skills Garden levert hier met zijn unieke ontwerp een belangrijke bijdrage aan.”

Beweegexperts van de ALO

Het veld past ook naadloos bij de ambitie van de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO), gehuisvest in de faculteit Bewegen Sport en Voeding. ‘Wij leiden onze mensen op tot beweegexperts die alle kinderen op een speelse én systematische manier begeleiden bij hun motorische ontwikkeling. In de gymzaal, maar ook in de klas, op het schoolplein én daarbuiten, bij sportverenigingen en op inspirerende plekken in de omgeving,’ vertelt Klaas Boomars, teamleider en docent aan de ALO.’ De studenten leren ook tijdens hun opleiding hoe ze gebruik kunnen maken van het veld en haar mogelijkheden, net als de nieuwe gymzaal - sinds november 2020 in het gebouw – die vanuit dezelfde grondgedachte is ontworpen.

Skills Garden: praktisch en wetenschappelijk

Het ontwerp van de Skills Garden komt voort uit het Athletic Skills Model; een praktisch en wetenschappelijk onderbouwde visie op bewegen. Het wordt gebruikt in de gymles, op de sportclub, in de revalidatie en nu dus ook voor de ongeorganiseerde beweger buiten. “Veelzijdig bewegen is gezonder, beter en vooral leuker!” zegt René Wormhoudt, grondlegger van het ASM en bedenker/ontwerper van de Skills Garden. Hij ontwikkelde het ASM samen met prof. dr. Geert Savelsbergh, die ook bijzonder lector aan de Hogeschool van Amsterdam is: “Met de juiste inrichting van de openbare ruimte kun je mensen op een leuke en veelzijdige manier in beweging brengen. Het kan echt bijdragen aan een betere gezondheid van alle Nederlanders.”

Locatie en tijdstip

Op vrijdag 24 juni vindt de opening plaats tussen 16.00-17.00 uur aan de Dr. Meurerlaan 8 in Amsterdam Nieuw-West. Savelsbergh en Wormhoudt geven een toelichting op het ontwerp, waarna wethouder Mbarki de Skills Garden opent. Studenten van de ALO demonstreren vervolgens hoe de Skills Garden benut kan worden. Het ontwerp van de Skills Garden bij de faculteit Bewegen, Sport en Voeding is gemaakt door de Athletic Skills Company en Adviesbureau Kragten en gefinancierd door de Gemeente Amsterdam.