Durf te spreken!

Hoe bevorder je de gespreksvaardigheid van leerlingen in onvoorspelbare situaties?

Anders

De meeste lesboeken laten leerlingen oefenen door nieuw geleerde taalelementen te laten toepassen in geleide of gesloten spreekopdrachten. De vraag is of leerlingen daarmee voldoende leren om zich staande te kunnen houden in spontane, onvoorspelbare spreeksituaties. In haar promotieonderzoek onderzocht Eline van Batenburg het effect van gespreksvaardigheidslessen Engels die zich richtten op het aanleren en toepassen van interactiestrategieën in open spreekopdrachten. Annika Groeneveld, docente Frans, probeerde deze oefeningen tijdens haar lessen uit. Zij zag het enthousiasme en zelfvertrouwen van haar leerlingen flink groeien.

Referentie Van Batenburg, E., & Groeneveld, A. (2018). Durf te spreken! Hoe bevorder je de gespreksvaardigheid van leerlingen in onvoorspelbare situaties? Levende Talen Magazine, 105, 58-63. http://www.lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1819
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2018